Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Västervikspolitikerna ursinniga på Trafikverket:

Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) är mycket irriterad på Trafikverket, vilket även oppositionsrådet Dan Nilsson (S) är. Foto: Arkivbild

Västervikspolitikerna ursinniga på Trafikverket: "Vad fan håller de på med?"

Varken Stångådals- eller Tjustbanan ska gå hela vägen fram till den nya centralstationen i Linköping. Det är ett katastrofalt förslag menar många i länet – och Västervikpolitiken har reagerat allra starkast.
– Man intelligensbefriar oss. Jag är förvånad över hur man uttalar sig, säger kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M).

Annons:

Hela Kalmar län påverkas av att varken Stångådals- eller Tjustbanan ska nå ända fram till den nya centralstationen i Linköping. Trafikverket har föreslagit att bygga en ny station i Tannefors söder om Linköping.

Den stationen ska vara slutstation för både Stångådals- och Tjustbanan. 

Politiker från regionen har redan gått ut och kritiserat det här starkt och sagt att det vore dödsstöten för banorna. Den samlade Västervikspolitiken är sannolikt allra mest kritisk i länet. 

– Vid ett dialogmöte med Trafikverket nyligen förstod vi att det inte skulle bli angöring till den nya centralen utan till en ny station i Tannefors. Det innebär att om man ska till exempel Jönköping eller Köpenhamn så ska vi alltså först åka till Linköping, sedan till Norrköping och därefter till Linköping för att ta oss söderut. Det är så tokigt alltså. Trafikverket följer inte uppdraget från regeringen. Det övergripande målet om större regioner innebär att vi vill ha restidsförkortning. Det här motverkar detta på alla sätt, säger kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M). 

"Banorna är döda"

Dan Nilsson (S), oppositionsråd i Västervik, säger att banorna är helt döda om det här förslaget blir verklighet.

– Det här vore en katastrof. Jag oroar mig för hur Trafikverket agerar och arbetar. När det här presenterades för oss så skedde det ogenerat och kallt. Tillvägagångssättet från Trafikverket pekar på att man blivit en koloss. Man har blivit en omvänd Barpapappa som är jättestor där uppe och har väldigt lite kontakt med verkligheten. Det här gör mig djupt orolig, säger Dan Nlsson.

Ulf Nilsson (L) pekar också på att man från Västerviks sida vill öka arbetspendlingen från Linköping till Västervik. 

– Om vi ska få en större arbetsmarknadsregion så är arbetspendling med tåg helt avgörande. Det är en ödesfråga för oss och det är ett perspektiv man helt blundar för. 

En bild som även Hjalmarsson och Nilsson delar.

– Överallt annars regionförstorar man, men det här skulle innebära att man cementerar Västervik som en egen arbetsmarknadsregion, säger Hjalmarsson.

Hur ser ni på era möjligheter att påverka det här?

– Ibland kommer det beslut som är oerhört tråkiga som man får tugga i sig. Men det här är så orimligt att det inte kan bli verklighet. Hade man utrett det här, så hade det aldrig blivit ett förslag. Det är totalt omöjligt att genomföra. Tilliten till den här myndigheten har fått sig en törn, men jag ser det här förslaget som totalt ogenomförbart och orealistiskt, så jag måste tro och hoppas på en förändring.

Även Dan Nilsson tror på att det går att förändra.

– Jag får känslan av att det här inte är förankrat. Det går stick i stäv med uppdraget i den nationella planen. Det gör mig fundersam. Vad fan håller de på med? Troligtvis kommer även Trafikverket inse att det här inte går att genomföra, säger den märkbart irriterade socialdemokraten.

Försvarar sig mot kritiken

Trafikverket har i flera intervjuer försvarat sig mot kritiken från Västerviks kommuns ledande politiker. Trafikverket menar att resenärer som ska till centrala Linköping får åka buss den sista biten och att det blir lika bra och dessutom billigare.

– Det här är en lösning som möjliggör en likvärdig funktion till en försvarbar ekonomisk kostnad, säger Fredrik Brokvist som är enhetschef för planeringen av nya stambanor på Trafikverket, till SVT Småland.

Han säger också att den som ska till Stockholm eller Norrköping kanske till och med kan sitta kvar på samma tåg hela vägen "beroende på om det är någon aktör som väljer att köra den trafiken".

Lennart Andersson, trafikdirektör på Trafikverket Region Syd, menar att han tycker kritiken från Västervik är "ganska kraftfull".

– Jag tycker att vi hittat en lösning som möjliggör för fortsatt anslutning till den södra stambanan. Jag tror att det går att vitalisera ett bra resandeutbyte i stationen norra Tannefors för att ta sig vidare till andra hållpunkter i staden. Många vill till universitet eller sjukhuset, säger han till P4 Kalmar.

Politikerna rasar

Det här är något som kommunpolitikerna i Västervik också rasar över.

– Trafikverket har gått i försvarsställning och det gör mig mycket förvånad. Regiondirektören kritiserar regeringen och det kanske inte ingår i hans befattning, men dessutom intelligensbefriar han oss. Han säger att det går att åka tåg. Ja, men vi får åka till Norrköping för att byta tåg till Linköping och därefter ta oss söderut. Vi ska alltså åka åtta mil åt fel håll. Jag är förvånad över hur man uttalar sig och regiondirektören agerade nästan politiskt, säger Harald Hjalmarsson.

Dan Nilsson (S) säger att han blev ordentligt förbannad.

– Ja, över hur man kommenterade vår oro. Det är så nonchalant och dåligt, säger han.

Kommunstyrelsen hade ett extra ärende på sitt sammanträde där man formellt tillskriver generaldirektören i Trafikverket det orimliga i förslaget. 

– Det här varken kan eller får bli verklighet, säger Hjalmarsson.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvastervik.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: