Det var under sommaren 2021 som mannen, bosatt i Sundbyberg, stötte på grund med sin segelbåt och därefter lämnade in den för reparation hos ett båtföretag i kommunen. När mannen fick en offert av företaget fanns två poster med prisuppgifter. En avsåg skadorna efter grundstötningen, och en reparation av båtens svajköl. Mannen önskade inte reparera svajkölet, vilket han meddelade företaget via mail.
När båten var reparerad hade företaget ändå lagat svajkölet, och för att få hämta ut sin båt var mannen tvungen att betala 12 000 kronor för svajkölsreparationen, utöver reparationskostnaderna för de skador han velat åtgärda. Företaget menar att de som reparatörer inte kan lämna ut en båt som inte är i funktionsdugligt skick.
Anmälde företaget till ARN
Mannen anmälde efter händelsen företaget till Allmänna reklamationsnämnden. Nämnden går på mannens linje och ger honom rätt mot företaget.
”Han har därefter, som svar på bolagets kostnadsförslag tydligt förklarat att reparation av svajköl inte ingår i hans beställning. Företaget har inte presenterat någon utredning som mot detta ger stöd för att Per Mattson beställt arbetet, varken vid avtalets ingående eller vid något senare tillfälle.”
Nämnden rekommenderar båtföretaget att betala tillbaka 12 000 kronor till mannen för reparationskostnaderna för svajkölet.