Annons:

Ett nytt värsta scenario framtaget för länet. Foto: Pixabay

Nytt värsta scenario framtaget för länet: "Skulle ha enorm påverkan"

En ny prognos för antalet vårdplatser som kan behövas i Småland när coronapandemin når sin kulmen är betydligt högre än tidigare beräkningar. Men hälso- och sjukvårdsdirektören Johan Rosenqvist känner sig relativt trygg.

Annons:

Tidigare har Folkhälsomyndigheten utgått från hur smittan spreds i kinesiska Wuhan och pekat ut ett behov av vårdplatserna i regionerna vid ett värsta scenario av smittspridning och smittade. 

Nu utgår i stället en ny beräkning från hur det har sett ut i Lombardiet i Italien.

För Region Kalmar län innebär det att man kan behöva upp till 230 slutenvårdsplatser för covid-19-patienter. Det är en ökning med 133 vårdplatser jämfört med den tidigare bedömningen. 

– Det tidigare scenariot skulle ha enorm påverkan på sjukvården, men det bedömde vi som ändå som görligt. Med den här volymen är väldigt mycket svårare att nå upp till, säger Johan Rosenqvist, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Kalmar, till SVT Småland.

Sju gånger fler patienter

Men det svåraste vore att lösa de ytterliggare 13 platser inom intensivvården som kommit till. Johan Rosenqvist säger att en enda patient med covid-19 är mycket resurskrävande och kräver rätt utrustning, rätt lokaler och rätt kompetens. 

– I sjukvården ser vi i nuläget en ökning av antalet patienter. Det är ingen dramatisk ökning och jämför man vår situation med Sörmland har de sju gånger så många patienter. Kan vi få utvecklingen här att fortsätta på samma sätt vore det oerhört värdefullt på alla tänkbara sätt, säger Johan Rosenqvist.

"Blir långsamt bättre"

På torsdagens presskonferens sa han också att regionen har beredskap att kunna ta emot ett väldigt stort antal patienter.

– Tillgången på skyddsutrustning blir också långsamt bättre. Förråden fylls på sakta men säkert. Det känns väldigt tryggt. 

Att regionen ligger långt efter många andra regioner är också viktigt, säger Rosenqvist.

– Det går inte att sätta ett pris på det. Det är oerhört värdefullt och vi är otroligt gynnade av det. Vi har möjlighet att se till att puckeln blir låg om vi hjälps åt.

Vid uppdateringen på skärtorsdagen hade regionen 20 personer inlagda på sjukhus och sex av dem intensivvårdades.

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvastervik.se

076 815 45 71

11 kommentarer

Dagen då verkligheten kom ifatt 2020-04-09 21:51:48

Beskedet idag: våra gamla ska nekas intensivvård. Sjukvården har inte resurser för dem. Vi tänker låta dem dö. Låt det sjunka in. Känn dig sedan stolt om du var en av dem som röstade fram det här. Känn dig riktigt stolt och human.

Lars Larsson 2020-04-10 05:58:08

Vem har röstat fram en pandemi? Det är inte läge för några bror-duktig-kommentarer, nu gör vi det bästa av situationen. Livet är aldrig rättvist.

Jörgen 2020-04-10 11:27:55

Röstat fram?
Menar du att det har med socialdemokrati att göra?
Hade det då varit bättre med en borgerlig regering som vill privatisera ännu mer av de allmänna sjukvården?
Eller om SD hade haft makten och slängt ut en tredjedel av vårdpersonalen ur landet?
Herregud människa.
Du kan lika gärna hävda att bollar är fyrkantiga.

När verkligheten svider 2020-04-10 13:12:22

Exakt Lars, nu gillar vi läget och ingen, INGEN ska ifrågasätta vad en slimmad sjukvård beror på.
Livet är orättvist och du som betalar ska bara hålla käft och bita ihop, inte visa dig duktig... Pft!

Tack, BTW, för skolboksexempel på hjärntvätt... och den om tanken och näsan.

Chrille 2020-04-10 16:54:43

Gillar verkligen Jörgens kommentar. Solidaritet är lika viktigt när allt är på topp som när allt är dåligt. Så rösta för solidaritet så kommer vi ta oss igenom det mesta tillsammans istället för att ta sig igenom litegrann på egen hand.

Gösta 2020-04-10 16:57:14

Ja Jörgen. Tänk om det var SD som införde coronalagen och skaffade utökad makt åt sin regering samtidigt som demokratin kom i andra hand. Det är väl just det som många har befarat en tid om SD. Men nu är det sossarna som myntar det. Och åtminstone jag undrar om det är SD eller politiken i allmänhet som har hemliga drömmar om att sänka demokratin.

Mia 2020-04-10 16:57:45

Finns alltid idioter som ställer allt till sin spets i vidriga sammanhang. En liten lort som Astrid skulle ha sagt....

Lars Larsson 2020-04-11 17:01:07

Signaturen "När verkligheten svider" försöker skylla ifrån sig. Förstår du inte att det är DITT fel?! Och MITT. Samhällets svagheter kan vi inte skylla på andra, det är VÅRT gemensamma fel. Vad har du själv gjort? Att rösta är stort, men att själv ställa upp som politiker vore väl det rätta av en sådan besser-wisser som du verkar vara. Det är inga andras fel - det är VÅRT fel. Det är VI som inte ställt upp som politiker, det är VI som inte tagit tjänster inom sjukvården, det är VI som inte varit försiktiga nog. Fattar du....? Om du hellre vill ha en diktatur där andra väljer och beslutar, så flytta lite österut. Där kan man skylla ifrån sig. Fattat?

Lars Larsson 2020-04-12 17:00:48

Det märkliga är, att även i SD:s paradis Ungern råder pesten. Alla länder verkar lika slimmade i sin organisation, men det har visat sig att vi snabbt kan ställa om. Det rättvisa med pandemin är, att inte ens i de stora diktaturerna verkar man ha koll. Intressant när världen ställs inför något nytt i marknadskrafternas tidsålder...

Gösta 2020-04-12 23:17:58

Lars numera är det alltså Sverige som är SDs paradis.

Joakim 2020-04-13 07:26:07