Under tisdagen presenterades "Samkraft" under en näringslivsfrukost. Foto: Västervik kommun
Det var huvudbudskapet när initiativet Samkraft presenterades under näringslivsfrukosten "God morgon hela Västervik" på tisdagen.
Samkraft är en ny förening där Oskarshamn, Västervik, Hultsfred och Vimmerby samverkar för att främja regional utveckling och stärka näringslivet.
Under näringslivsfrukosten lyfte kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson fram infrastrukturen som en av de viktigaste frågorna för regionens utveckling. Särskilt betonades behovet av bättre vägar och järnvägar för att göra det enklare att pendla mellan kommunerna.
Ett återkommande begrepp var "45-minutersregionen" – en vision om att invånarna ska kunna nå arbete inom cirka 45 minuter, vilket bedöms stärka både arbetsmarknaden och regionens attraktivitet.
Från och med hösten 2026 kommer arbetet att ledas av två utvecklingsledare.