Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Kommunen höll föredrag i riksdagen – kritiska mot aviserade förändringen

Daniel Niklasson, till vänster, höll en föredragning i riksdagen. Foto: Arkivbild

Kommunen höll föredrag i riksdagen – kritiska mot aviserade förändringen

Under torsdagen var flera kommuner utmed Stångådals- och Tjustbanan inbjudna till riksdagen. Samhällsbyggnadschefen Daniel Niklasson höll ett föredrag för riksdagsledamöterna och var på plats tillsammans med kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M).

Annons:

På mötet som hölls i riksdagen fick Västerviks kommun berätta om hur den aviserade förändringen vid centralstationen i Linköping kommer att påverka regionen om bygget av Ostlänken genomförs enligt den tidigare presenterade planen.

Det skulle innebära att varken Stångådals- eller Tjustbanan når ända fram till Linköping. 

Daniel Niklasson, samhällsbyggnadschef i Västervik, höll en föredragning med en powerpointpresentation för de närvarande riksdagsledamöterna om det orimliga för kommunernas hållbara regionförstoringsarbete om staten samtidigt gör möjligheterna för vidareresor via Linköpings centralstation mer eller mindre omöjliga.

Flera av Trafikverkets beslutsfattare var också på plats i riksdagen.

– Riksdagsledamöterna lyssnade på de argument som vi, Vimmerby, Kinda och Åtvidaberg gemensamt har sammanställt. Jag upplevde att vi möttes av förståelse och viss frustration över att våra två viktiga järnvägar har hamnat i den här situationen, vilket jag tycker att vi kan se som en bra start på en fortsatt process för att ändra Trafikverkets beslut, säger Daniel Niklasson o ett pressmeddelande från kommunen. 

"Håller med oss"

De fyra kommunerna i norra Kalmar län och södra Östergötland reagerade starkt på beskedet som kom i februari i år. Tillsammans skrev de fyra kommunalråden ett gemensamt brev till infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) den 2 augusti. I brevet lyfter man fram flera argument, bland annat att den aviserade stationsplaceringen skulle medföra försämrade möjligheter till arbetspendling och försämrade möjligheter till utveckling för de drabbade kommunerna. 

Brevet – och presentationen för riksdagens trafikutskott – handlade också om försvars- och beredskapsaspekten i de båda järnvägarnas geografiska placering. 

– I samband med landets och Gotlands förändrade säkerhetsläge och Sveriges planerade anslutning till Nato bör exempelvis transporter via Västerviks hamn som är fastlandets närmaste hamn från Gotland och Visby få en kraftigt ökad nationell betydelse. Det är uppenbart att de riksdagspolitiker med trafikinriktning som vi träffade idag håller med oss om de här argumenten också, säger Daniel Niklasson.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvastervik.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons: