Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
DEBATT: Skolans pengar ska gå till klassrummet – inte till kommunala bolag

Foto: Stefan Härnström

DEBATT: Skolans pengar ska gå till klassrummet – inte till kommunala bolag

I Västerviks kommun äger och förvaltar Tjust Fastigheter AB våra skollokaler. Som en del av kommunkoncernen styrs de av moderbolaget Västerviks Kommuns Förvaltnings AB. För 2026 ligger bolagets avkastningskrav på lägst 2,8 procent. Men detta system slår direkt mot våra barn. När lokalkostnaderna ökar varje år urholkas den budget som ska gå till lärarlöner, läromedel och elevhälsa.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Moderbolaget slussar sedan vidare mellan 35–42,5 miljoner kronor årligen i koncernbidrag från energibolagen till Tjust Fastigheter AB för att finansiera underhåll. Men detta är bara en skatteoptimering i en konstgjord koncernkarusell. Det förändrar inte grundproblemet

Det är dags att skrota systemet med marknadsmässiga internhyror. Det dränerar skolan på resurser och flyttar pengar från eleverna till kommunala bolagsbokslut. Ansvaret för skollokalerna i Västervik måste lämna Tjust Fastigheter AB och övergå till en ren kommunal förvaltningsform direkt under kommunen. Skolans pengar ska gå till klassrummet, inte till tegelstenar och administration.

Westerwikspartiet kräver en ”lokal skolreform” av hur våra skolfastigheter hanteras. Hyran för våra skolor ska i fortsättningen baseras helt på den faktiska delen av kommunens låneskuld som är kopplad till skolfastigheterna. Genom att sänka lokalkostnaderna till ren självkostnadsnivå frigör vi miljoner som i stället kan satsas på mindre barngrupper, fler lärare och en kraftfullt förstärkt elevhälsa.

För att stoppa den växande underhållsskulden och säkra en god arbetsmiljö vill vi att minst 2 procent av fastigheternas bokförda värde årligen öronmärks till löpande underhåll. Vi måste också blicka framåt och klimatsäkra skolan. På sikt bör de flesta skolorna i Västervik få moderna solcellstak för att pressa ner driftskostnaderna.

Annons:

Slutligen måste tryggheten och ordningen på skolorna säkras. Centraliseringen har gjort att den dagliga servicen har försvunnit. Vi vill återinföra lokala vaktmästare i hela kommunen. Varje skolområde ska ha egna fasta vaktmästare på plats för att garantera snabb service och vuxennärvaro. 

I höst lägger Westerwikspartiet fram denna motion. Vi blickar framåt och kräver en ekonomisk sanering som sätter lärare och elever före fastighetsbolagets vinstkrav. 

Vi behöver bli fler för att driva på denna förändring – bli medlem i Westerwikspartiet idag. Men framför allt behöver vi din röst i höst för att detta ska bli verklighet.

Jonas Jalkteg
Westerwikspartiet

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Kommentera

Kommentarerna nedan omfattas inte av utgivningsbeviset för www.dagensvastervik.se.

Annons:

Annons: