Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

DEBATT: Våra barn måste gå först

Det ekonomiska läget i Västerviks kommun är ansträngt. Det innebär att vi måste göra prioriteringar. Alla önskemål kan inte genomföras samtidigt, och därför behöver vi ställa oss den grundläggande frågan: Vad är viktigast?

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

För oss är svaret enkelt. Våra barn och ungdomar måste gå först.

I dag vittnar elever och personal om att skolor saknar resurser till sådant som borde vara självklart. Elever sitter vid trasiga stolar och slitna bänkar. Tänk efter – vem skulle acceptera sådana arbetsförhållanden på sin egen arbetsplats? Skulle kommunens tjänstemän, chefer eller politiker nöja sig med möbler som är trasiga och inte fungerar? Självklart inte.

*

Samtidigt diskuteras investeringar för många miljoner kronor i ny stenbeläggning på Storgatan. Det planeras också för en Södra infart till Västervik som riskerar att kosta stora summor. Om behovet handlar om en utrymningsväg vid en krissituation finns det betydligt billigare lösningar att utreda.

När pengarna inte räcker till allt måste vi välja. Då kan vi inte sätta prestigeprojekt, stenläggning och nya vägar före våra barns skolmiljö och framtid.

*

Barnen är inte bara en budgetpost. De är Västerviks framtid. Varje krona som investeras i skolan är en investering i framtidens kommuninvånare, företagare, undersköterskor, lärare och hantverkare.

Vi menar därför att vissa projekt kan vänta några år. Våra barn kan inte vänta.

När prioriteringarna blir svåra väljer vi att sätta barn och ungdomar först.

Vänsterpartiet Västervik

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Kommentera

Kommentarerna nedan omfattas inte av utgivningsbeviset för www.dagensvastervik.se.

Annons:

Annons: