Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
SNART BÖRJAR MOTORFESTEN: HÄR ÄR ALLT DU BEHÖVER VETA

Från lördag morgon till tidig söndagsmorgon ska 180 tappra förare försöka ta sig igenom Novemberkåsan i Vimmerby. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

SNART BÖRJAR MOTORFESTEN: HÄR ÄR ALLT DU BEHÖVER VETA

Klockan 08.40 på lördagsmorgonen drar det i gång. Då startar de första åkarna i årets Novemberkåsa från stranden vid Vimmerby Camping. Här hittar du allt du behöver veta inför endurofesten – banans sträckor, tävlingsledarens kommentarer, tidsschema, förare och vilket väder som väntas.

Annons:

Totalt 271 kilometer genom kärr, över småländska stenar och klippblock, ner i sänkor, över bergsknallar, genom svarta skogar, på smala stigar och på ställen man som motionsåkare tror är fullständigt oframkomliga.

Kyla, väta, fysisk trötthet och brist på sömn är så klart parametrar som också ska adderas för att förstå vad de 180 förarna som ställer upp i Novemberkåsan utsätter sig för. Med transporter mellan sträckorna och servicetid förväntas de bästa förarna klara av denna obegripliga utmaning på bortåt 18 timmar.

Den första starten sker klockan 08.40 i morgon bitti och förarna beräknas komma i mål mellan 02 och 06 natten till söndag.

Anmälningsrekord

Årets bana har beskrivits som rekordtuff – både på grund av sin sträckning och längd, men framför allt på grund av hur blött det är i skogarna efter allt regnande.

– Det är väldigt blött där ute, och vattnet hinner inte rinna undan. Det är likadant längs hela banan, säger Tomas Knutsson, som tillsammans med Fredrik Johansson för fjärde gången fungerar som tävlingsledare för Novemberkåsan i Vimmerby.

– Det här kommer bli en riktig utmaning för åkarna. Med transportsträckorna är banan 40 mil, jämfört med ungefär 35 mil som de brukar ligga på. Kul då också att vi har slagit rekord i antalet anmälningar. Vi har 180 anmälda och det förra rekordet var 179, och det skulle förvåna mig mycket om fler än hälften av de 180 tar sig i mål, säger Tomas.

Fakta

SPECIALSTRÄCKORNA

SS1: Borghult/Borstingen (26 kilometer):

Med start mitt på Nossens strand ringlar sig sträckan söderut mot klassiska Borghults mosse, där nattsträckan är en upplevelse utöver det vanliga med tusentals åskådare och eldar som brinner överallt. Strax efter Borghult korsas både vägen till Vassemåla och vägen till Säflod/Grinderum och  sträckan vänder tillbaka mot Vimmerby. Sjön Nyen passeras, vid Hörestadhult kör man under riksväg 40 via kotunneln och därefter ringlar sig spåret bakom Hällebackaområdet till målet vid ishallsrondellen.

Tomas kommentar: ”En jättefin sträcka och förmodligen den som förarna kommer tycka bäst om. Det är varierande åkning med både snabba partier och mer knölig terräng. Borghults mosse är ju en klassiker, men jag tror att det kommer finnas andra ställen runt banan som blir ännu större utmaningar.”

SS2: Lerduvebanan (8 kilometer):

Kåsans kortaste sträcka med start och mål vid lerduvebanan. Hela sträckan körs i skogen mellan Korka och Ulveberg. Redan hundra meter in på sträckan finns en knepig mosse som ska passeras.

Tomas kommentar: ”En tuff sträcka även om den är kort. Det inleds med ett surhål redan efter 100-150 meter, som man ser från starten. Sedan är det mycket sten under resans gång.”

SS3: Gnagaredalen (21 kilometer):

Start och mål vid Gnagaredalen på denna klassiska sträcka. Här erbjuds typisk Vimmerbyterräng med stenrik skog. Hela sträckan går i terrängen mellan Gamla Eksjövägen och Ulveberg.

Tomas kommentar: ”Den här sträckan är till stor del vårt träningsspår. Det är väldigt stenig terräng och precis i slutet av sträckan är det en knepig mosse som förarna ska ta sig igenom”.

SS4: Snokebo (18 kilometer):

Start intill Snokebovägen i höjd med Norra Rumhult. Genom knölig terräng passeras Norrhult och sjön Snesaren rundas. Målgång vid Snokebo i nordöstra spetsen av sjön. Tidigare Kåsa-besökare kommer märka att den här sträckan i år körs åt andra hållet.

Tomas kommentar: ”Kanske den tuffaste av de fyra sträckorna, med många svåra passager. Det är väldigt varierad åkning med enorma backar både uppför och nedför. Området bakom Norrhult har haft ett rejält tillflöde av vatten och kommer innebära problem med alla traktorspår som finns där. Får man stopp på fel ställe så finns det stor risk att man inte tar sig därifrån.”

TIDSSCHEMA

Preliminärt tidsprogram (uppmätt idealtid som kan förändras på grund av exempelvis väderlek).

Första start: 08.31 dag, 16.31 natt Astrid Lindgrens Värld

SS1: 08.40 dag, 16.40 natt första varv, ca 20.30 sista varvet.

SS2: 09.50 dag, 17.50 natt första varv, ca 21.40 sista varvet.

SS3: 10.10 dag, 18.10 natt första varv, ca 22.05 sista varvet.

SS4: 11.20 dag, 19.25 natt första varv, ca 23.15 sista varvet.

SS1: 12.30 dag, ca 00.25 sista varvet.

Källa: Vimmerby MS

STARTLISTA

Här hittar du den kompletta startlistan med samtliga starttider.

VÄDERPROGNOS

Enligt SMHI är det ett klart och kallt Kåsa-dygn som väntar de 180 startande och de tiotusentals i publiken. Lördagen inleds med minusgrader, temperaturen stannar runt nollan under några timmar mitt på dagen för att sedan börja sjunka igen från och med eftermiddagen. Under sena kvällen och natten kan temperaturen krypa ner mot fyra minusgrader. Dock förväntas ingen nederbörd komma.

Annons:

Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: