Annons:

Sök

Annons:

Så går kommunen vidare med Södra infarten och mer industrimark

I början av 2024 fattade kommunstyrelsen beslut om tvångsinlösen av mark vid E22:an för att skapa mer industrimark. Innan årsskiftet gick de ut med att man då valde att avbryta den processen. Harald Hjalmarsson (M) berättar mer om varför man tog det beslutet, och hur planen ser ut framåt.

Annons:

Förra våren ville kommunstyrelsen tvångsinlösa mark väster om E22 i närheten av infarten till Västervik. Det var fastigheterna Törnsfall-Rössle 3:1, 4:1 och Hörtingerum 2:1 som det handlade om.

Kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M) berättar att det beslutet togs då kommunen är i behov av att ta fram mark som kan användas till verksamheter och företag.

– Det börjar bli fullt nu på de områdena, så behovet av mer industrimark har ju funnits. Då har vi gjort en lokaliseringsprövning utifrån behov från företagen: allt från läge i förhållande till kommunikationer till läge förhållande till bostäder. Det där gjordes gediget under ett par års tid, och man kom fram till att det bör bli någonstans kring E22:an och infarten.

Efter att kommunen inte kom överens med markägarna valde kommunen att skicka in ansökan till regeringen om att tvångsinlösa marken.

–  Vi hade flera överläggningar med markägarna, och de var tydliga med att de inte tyckte att det var en bra idé. Jag är själv markägare så jag har stor respekt för det. Men ibland som ansvarstagande politiker måste man ställa det allmänna intresset mot det privata intresset. Vi kom fram till då att vi skulle gå vidare med det här området.

Därför ändrar kommunstyrelsen sig

Men i slutet av december valde kommunen att avsluta processen med tvångsinlösen helt. Anledningen är att man har hittat en lösning där man skulle kunna slå två flugor i en smäll, och samtidigt vara överens med markägarna.

– Parallellt med detta har vi aktiverat frågan om en ny infart, den södra infarten. Markägarna följer också den frågan eftersom deras fastighet ligger där den gör. Nu när vi kommit längre i arbetet med att ta fram en södra infart så säger markägarna att de hellre skulle se att man använde marken i närheten av infarten till verksamheter och företag. Då var det ett väldigt enkelt val.

Det nya området är lite mer söderut än den mark som kommunen först ville använda sig av till företag och verksamheter, men ägs till största delen av samma markägare. 

 – Så noga identifierat var inte lokaliseringsprövningen att det skulle vara just där, utan att det skulle vara i anslutningen till vägen. Sen finns det också ett mervärde med att ligga vid den nya infarten, för företag och verksamheter, för oavsett hur mycket tomter det blir så kommer den nya infarten bli den nya huvudinfarten. De simuleringar som gjorts visar tydligt att det kommer vara mest trafik kring den vägen. Så för många som etablerar sig där kommer det bli en resetidsförkortning.

Hjalmarsson säger att han också sätter ett stort värde i att inte behöva ha en konflikt med markägarna.

– Vi respekterar dem och deras vilja och planer för framtiden. De säger att de förstår att Västervik har behov av en ny infart. En eloge till markägarnas engagemang för Västerviks utveckling, det är detta som har låst upp den här frågan på ett positivt sätt.

Den nya lösningen verkar även leda till att man arbetet kan ta kortare tid. 

– Om det hade blivit det gamla alternativet så skulle man behöva lägga mycket på området som skulle inlösas och göra en egen detaljplan där. Nu kan vi i stället lägga våra resurser på nya infarten och då se det i ett större sammanhang, då blir det synergieffekter med det. Det känns som en av de största frågorna som har hänt på många år i kommunen.

Hur lång tid kommer det här arbetet ta?

– Om ett år tror jag att vi kommer kunna summera och se om det finns förutsättningar att gå vidare. Vi har lagt rätt stora resurser på att ta fram underlag för en ny infart, och var den ska gå är i stort sett färdigutrett. Nu handlar det om hur man ska kunna gå vidare med att finansiera den.

Hjalmarsson konstaterar att Västerviks kommun inte kommer att kunna stå för hela kostnaden och att arbetet framåt är beroende av flera aktörer.

– Därför är det så bra att vi nu sitter vid samma planeringsbord och diskuterar med regionen, Trafikverket och de berörda markägarna. Frågan har funnits sedan årtionden tillbaka och nu sitter vi äntligen vid samma bord, det har vi inte gjort tidigare.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: