Carl-Wiktor Svensson och Magnus Hultman gillar inte hur äldre och landsbygdsborna ständigt får klä skott för prissättningen i kollektivtrafiken.
Foto: Arkivbild
Carl-Wiktor Svensson och Magnus Hultman (M) hade hoppats på en återremiss när kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar sammanträdde idag, där biljett- och prisförändringar för 2025 stod på dagordningen. För som förslaget var format, var de inte alls nöjda.
”Det är riktat för att slå enbart mot de som har lite längre att åka, främst landsbygdsborna, samt de som köper biljett ombord, många gånger äldre personer”, skriver de i sitt yrkande.
Oppositionen har istället förespråkat en differentierad prissättning länge, med syfte att sprida resandet och på det sättet både öka intäkterna och fördela trafikresurserna.
”Att självfinansieringen behöver bli bättre är vi överens om, men sättet som äldre och landsbygdsborna ständigt får klä skott för prissättningen i kollektivtrafiken är vare sig rättvist eller hållbart i längden om man vill att hela länet ska ha en god tillgänglighet”.
Ville att man ser över prissättningen
”Mot bakgrund av detta samt att regeringens påverkansarbete gentemot EU-kommissionen äntligen gett resultat och skattebefrielsen så sent som igår (onsdag) är tillbaka, med följd att KLT därmed förväntas minska förlusterna mellan 16-20 miljoner kronor årligen, så vill vi att majoriteten ser över prissättningen en gång till”, skrev man inför mötet.
Nu blev det inte så, utan nämnden föreslår istället att undanta de kortaste resorna från prishöjning och höjt pris och höjd åldersgräns för seniorbiljetter nästa år.
Är du besviken hur det blev?
– Ja, jag är besviken. Det är orättvist som biljettpriserna hela tiden justeras.
Carl-Wiktor Svensson har dock inte gett upp hoppet än. Ärendet ska upp i Regionfullmäktige, där talar mycket för att man kommer yrka på, som det heter minoritetsåterremiss.
”Kanske kunde det införas en särskild sänkning för de med lite längre avstånd istället, som en hyllning till de som bor utanför städerna, och som inte sällan är de som har sämst tillgänglighet till kollektivtrafiken men bidrar mest till omställningen, tycker Svensson och Hultman som förslår att sänkningen kan kallas för ”TIDÖ-justeringen”.
Här kan du läsa mer om dagens beslut i Kollektivtrafiknämnden