Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Efter infrastrukturkritiken: Kommunalrådet vill se avtal om södra infarten – redan nästa år

Fredrik Lindwall (C) tycker inte att det räcker att politiker engagerar sig i infrastrukturfrågorna. Han vill se en tjänstemannaorganisation som kan utföra lobby- och påverkansarbete, för att lyfta Västerviks behov. Foto: Martina Gradian.

Efter infrastrukturkritiken: Kommunalrådet vill se avtal om södra infarten – redan nästa år

Under fullmäktigesammanträdet i måndags kritiserade Fredrik Lindwall (C) kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) för att inte jobba tillräckligt aktivt med infrastruktursatsningar. Hjalmarsson berättar dock om ett otal möten, och förhoppningen om att komma överens med Trafikverket och Regionen om en södra infart redan nästa år.

Annons:

Fredrik Lindwall (C) rikade en interpellation mot kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) där Lindwall ifrågasatte varför projektet där Västervik Framåt och kommunen gemensamt lobbyerade för infrastrukturbehoven avslutades.

– Jag skulle vilja se en utpekad tjänsteperson som ska driva lobbyarbete, just för att våra infrastrukturprioriteringar ska förverkligas. Kan det inte göras med en tjänsteperson får vi hitta en annan kreativ form, säger Lindwall, som tycker att Västerviks politiker mest sitter och väntar på att regeringen, Trafikverket eller regionen ska ta initiativ till att lösa Västerviks infrastrukturproblem.

"Uppvaktat riksdagshuset och Trafikverkets generaldirektör"

Kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) håller dock inte med.

– I förra budgeten pekades det ut ett område där en södra infart planeras ansluta, med möjlighet att koppla den till infarten. Underförstått innebär det att utveckla en ny södra stadsdel. I kommande budget har vi för avsikt att föreslå ytterligare ansatser, till exempel ambitionen att nå en gemensam avsiktsförklaring med regionen och Trafikverket för en södra infart, säger Hjalmarsson (M).

Enligt Fredrik Lindwall (C) är kommunen för reaktiv, och inte tillräckligt proaktiv. Enligt Lindwall är kommunens arbete mest inriktat mot att svara på olika remisser när de får frågan. Men det stämmer inte, enligt Hjalmarsson (M):

– Vi gör en massa saker. Vi deltar i möten på lokal, regional och nationell nivå. Vi har uppvaktat riksdagshuset två gånger under vintern och våren, där vi träffat trafikutskottet. Vi har jobbat mot Trafikverkets generaldirektör, och skriver insändare och olika skrivelser. Det är väl ett ganska aktivt påverkansarbete, trots allt.

"Rikta ditt agg mot dina kompisar i regionen"

Hjalmarsson tycker att Lindwalls kritik riktas fel:

– Det är ju mot dina kompisar som styr i regionen du ska rikta ditt agg. Den absolut viktigaste frågan är ju att vi har regionen med oss, och hade vi haft det så hade vi kunnat förskottera väg 35.

Lindwall föreslog nämligen 2023 att kommunen skulle förskottera väg 35, alltså betala planeringsarbetet i förväg. Den motionen avslogs dock av fullmäktige.

Lindwall säger att han tar varje chans han får att prata med sin partikamrat, regionrådet Karin Helmersson, om frågan, men vidhåller att det inte räcker med politisk vilja utan att det krävs en tjänstemannaorganisation som kan sköta arbete över mandatperioderna. 

Annons:

Martina Gradian

martina.gradian@dagensvastervik.se

0767817450

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: