Annons:

Sök

Annons:

Kaosnatt och ekonomisk smäll för Guldkringlan efter strömavbrottet

Joakim Hesselgård, ägare till bageri Guldkringlan i Vimmerby och Västervik. Foto: Arkivbild

Kaosnatt och ekonomisk smäll för Guldkringlan efter strömavbrottet

Torsdagskvällens strömavbrott i centrala Vimmerby tvingade bageri Guldkringlan att skicka bröd och bullar för tusentals kronor i soptunnan.
– Vi har fått slänga hur mycket som helst, suckar ägaren Joakim Hesselgård.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Joakim Hesselgård hade precis gått och lagt sig hemma i Hultsfred när bagaren på Guldkringlan i Vimmerby ringde och sa att strömmen hade gått på bageriet – allt var svart och tyst.

– Jag slängde mig i bilen och var inne i Vimmerby strax efter klockan 22. Både jäsen och ugnarna var fulla med bröd – så det gick inte att göra någonting. Vi har fått slänga hur mycket överjäst och halvgräddat bröd som helst, suckar Hesselgård.

När strömmen väl kom tillbaka ett par timmar senare var det bara att börja om.

– Bagaren börjar klockan 19 på kvällen, så när strömmen gick hade allt stått på jäsning tills dess – det är precis den tiden vi bakar. Allt det förstördes. Vi fick börja om igen efter midnatt, och lyckades på något sätt få i väg alla leveranser i morse. Men nu är det slut överallt, så vi kämpar fortfarande för att komma ifatt. Det är bara att köra på och nu lär det bli jobb fram till 17-18 i kväll, berättar Hesselgård.

Tuff ekonomisk smäll

Enligt Joakim Hesselgård är det inte bristen på sömn eller mängden arbete som svider mest.

– Det är ju lite av livet som egenföretagare i den här branschen. Det suraste är att behöva kasta så mycket bröd, och så klart pengarna vi förlorar. Det blir en ganska tuff ekonomisk smäll för oss.

Hur mycket pengar tror du att det handlar om?

– Jag har inte gjort någon närmare ekonomisk kalkyl än, men det handlar om många tusen kronor.

Finns det försäkringar som täcker sådana här händelser?

– Jag håller på och undersöker det – både vad gäller våra egna försäkringar och det vi har genom vår branschorganisation. Jag har även sökt Vimmerby Energi för att höra vad de säger. Samtidigt vill jag ge en jätteeloge till VEMAB:s jourhavande personal som var här i natt och höll oss informerade och uppdaterade hela tiden. De gjorde ett kanonjobb.

Hur gick det med alla kyl- och frysvaror?

– De klarade sig. Vi öppnade inte några dörrar till kylarna och frysarna under strömavbrottet, och då håller sig kylan ganska länge. Vi kollade upp allting ordentligt i morse, och det var lugnt.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: