Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
  • Nya industrilokalerna i Västervik klara – kändis inviger satsningen

    Klar Kvadrats marknadsansvarige Jerker Ekelund bjuder in till invigning i Västervik på fredag. De 22 nya industrilokalerna står klara för inflyttning. Foto: Jakob Karlsson

  • Nya industrilokalerna i Västervik klara – kändis inviger satsningen

    Matkreatören Kapten Mat besöker invigningen och utlovar sin specialitet. Foto: Pressbild

Nya industrilokalerna i Västervik klara – kändis inviger satsningen

Klar Kvadrats nya industrilokaler på Ljungheden i Västervik är så gott som klara. På fredag invigs satsningen av matkreatören Kapten Mat.
– Det känns fantastiskt roligt, säger Klar Kvadrats marknadsansvarige Jerker Ekelund. 

Annons:

22 sprillans nya industrilokaler står klara i Västervik. Det är andra gången Klar Kvadrat – tidigare Anncott Fastigheter – bygger den här typen av fastigheter i Västervik. Liknande satsningar finns sedan tidigare i Vimmerby och Hultsfred och fler är på gång i Eksjö, Nässjö och Växjö. 

– Det känns fantastiskt roligt att vi är klara med den här etappen i Västervik. Det är en superfin anläggning med ett nytt färgkoncept och vi har också gjort klart med att vi ta fram en solcellsanläggning också. Vi kommer erbjuda en lösning där alla som äger lokalerna blir delägare i solparken och utrusta de olika lokalerna med möjlighet till elbilsladdning. 

Då ska rubbet vara sålt 

Ekelund hoppas att många ska lockas extra av solcellsanläggningen. 

– Det är häftigt, det är något vi upplever att vi är först ut med när det gäller den här typen av lösningar och sedan är det såklart en miljöaspekt också. Vi har stora tak så varför inte använda det? Jag hoppas att det ökar intresset för lokalerna. För varje lokal blir det billigare el och det är jättebra såklart. 

Sex av de 22 lokalerna är tingade och ett par privata kunder har redan flyttat in. Överlag riktar sig Klar Kvadrat till småindustrier och på fredag visas lokalerna upp tillsammans med ett besök av Kapten Mat.

– Vi kommer visa våra lokaler, våra nya samarbeten, hur vi har uppdaterat nivån med detaljer som nya ljudabsorberande väggar och nya trappor. Vi fortsätter att satsa och utveckla. Jag hoppas att det kommer mycket folk och att man gillar vårt koncept och att vi kan få till några nya kunder. Vi har rätt många förfrågningar. Skulle de bli affärer hade vi haft 50 procent sålt. 

Hur ser dina förväntningar ut i Västervik?

– Jag hoppas sälja slut på en tolvmånaderscykel och det känns som att det verkligen som att det kommer bli så. Det är min känsla. Det vi har emot är det allmänna ekonomiska klimatet. Vi har inte känt av lågkonjunkturen än men marknaden säger att det är det. Vi märker främst av ett högre ränteläge, men det kommer fortfarande vara billigare att kliva in i ett ägande än att bygga själv. 

Kapten Mat har blivit stor på sociala medier och har fokuserat på matlagning utomhus. 

– Jag är lite intresserad av mat och han är aktiv i sociala medier. Har man minsta intresse av mat så kommer han ofrånkomligen upp i flödet. Jag tänkte: varför inte? Han valde att lägga ned sitt företag för att satsa på det här och har verkligen gått sin egna väg. Båda han och jag har stora förhoppningar på det och jag ska försöka få honom till Vimmerby också, säger Ekelund. 

 "Viktigt att vara konsekvent"

Kapten Mat, alias Johan Bengelsdorff, började lägga upp matlagningsfilmer på Youtube för tre och ett halv år sedan. Mest på skoj.

– Min fru filmar alla avsnitt och jag står framför kameran. Det började som ett hobbyprojekt, vi sa att vi skulle göra en film i veckan i 20 år så att vi som pensionärer skulle ha 1 000 filmer att kolla på. Sedan frågade vi oss hur vi skulle spara dem och  då kändes Yputube som det bästa stället. Sedan om folk ville titta på det så tyckte vi bara att det var roligt.

Idag har Youtube-kanalen över 40 000 följare och avsnitten – fortfarande ett per vecka – ses av hundratusentals personer.

– Det är viktigt att vara konsekvent och verkligen göra det vecka efter vecka efter vecka. Lovar man tittarna någonting så måste man hålla det. Första året hade vi 500 prenumeranter och då tyckte vi att det var jättekul, sedan gjorde vi lite grejer med kändisar som gjorde att det fick mer fart och fler och fler fick upp ögonen för oss. Min fru filmar alla avsnitt och så redigerar vi tillsammans.

Avsnitten kretsar runt matlagning utomhus och till Västervik tar Kapten Mat med sin stekhäll.

– I mån av tid gör jag den här typen av gästspel. Mitt största fokus är mina veckofilmer som tar en hel del tid att spela in, men det är alltid kul att komma ut och träffa följare. Jag har inte varit i Västervik sedan jag var barn så det ska bli fantastiskt roligt. Jag ska göra mina flamberade hamburgare som brukar vara ganska spektakulära och uppskattade.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvastervik.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: