En man i Västervik döms för innehav av testosteronpropionat och bruk av klonazepam.
Foto: MostPhotos
I vintras fann man dopningspreparat i form av 7 ml testosteronpropionat med en koncentration av 300mg/ml vid en genomsökning av hans bostad. Två ampuller påträffades i ett städskåp – en förbrukad och en med runt två tredjedelar kvar. I skåpet fanns även kanyler och östrogenblockerare.
En provtagning ska ha visat att han tagit det narkotikaklassade medlet klonazepam. Mannen själv säger att han kan ha fått i sig preparatet vid ett sjukhusbesök.
Tingsrätten dömde till böter på totalt 4 500 kronor (90 dagsböter om 50 kronor) för ringa dopningsbrott och ringa narkotikabrott. Till detta kommer en avgift till Brottsofferfonden på 1 000 kronor och kostnaden för provtagningen på 2 600 kronor.