Annons:

Annons:

Flera båtorganisationer kräver att regeringen lagstiftar om båtkörkort för båtar och vattenskotrar så fort som möjligt. Bilden är en genrebild. Foto: Pixabay

Organisationer kräver snabb lagstiftning om båtkörkort: "Vill se detta nu"

Obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar och vattenskotrar över 35 knop. Det är vad Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet tillsammans med drygt 300 000 medlemmar kräver.

Annons:

För några år sedan tillsatte regeringen en utredning om obligatoriskt förarbevis på vattenskotrar. Transportstyrelsen är av uppfattningen att alla snabbgående fritidsbåtar bör omfattas av allmänt förarbevis/båtkörkort.

Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet instämmer med tillägget att det bör gälla båtar som kan framföras från 35 knop och uppåt.

Under förra veckan inträffade en vattenskoterolycka i Loftahammar där en 16-årig flicka blev allvarligt skadad efter att hon blivit påkörd av en vattenskoter.

"Vi, ideella båtorganisationer som arbetar för båtliv och med sjösäkerhet i våra föreningar, tar avstånd från alla former av buskörning som stör eller skapar osäkerhet på sjön. Det gäller såväl med vattenskoter vid stränder, småjollar i naturhamnar eller med snabba motorbåtar i trånga farleder. Vi är, precis som många idag, upprörda och bekymrade över vattenskotrarnas framfart. Vi tycker inte att enbart vattenskotrarna ska ha krav på obligatoriskt båtkörkort, utan alla motordrivna vattenfarkoster som kan köras snabbare än 35 knop", säger Peter Karlsson, verksamhetschef Svenska Båtunionen, i ett pressmeddelande.  

"Vill se detta nu"

Båtorganisationer tar redan ansvar för behörigheter att framföra fritidsbåtar tillsammans med Transportstyrelsen genom nämnden för båtlivsutbildning.

"NFB har sedan dess tillkomst 1985 skött samtliga certifikat och behörigheter kopplat mot fritidsbåtar. Nämnden är nu också redo att sköta ett obligatoriskt båtkörkort", säger Fredrik Norén, generalsekreterare Svenska Kryssarklubben, och fortsätter:

"Infrastrukturminister Tomas Eneroth har sagt till TT att han är beredd att driva frågan om förarbevis för vattenskoter, fyra år efter utredning, och att det finns stöd i riksdagen för detta. Vi vill understryka att vi vill se detta NU och att det, som sagt, bör gälla alla båtar som kan framföras i 35 knop och uppåt".

"Rätt väg att gå"

Marie Björling Duell, förbundsdirektör Svenska Seglarförbundet, vill att alla ska känna trygghet och glädje av att vara på sjön.

"Med den ökade kunskapen som ett obligatoriskt båtkörkort ger, både angående vilka regler som gäller på sjön samt den hänsyn som skall tas till natur- och djurliv, anser vi att detta är rätt väg att gå för att skapa en ökad säkerhet", säger Marie Björling Duell.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvastervik.se

0703787116

Annons:

1 kommentar

Jörgen Svensson 2020-07-13 00:55:29

jag tror att om flickan skulle varit garanterat död om hon träffats av en vattenskoter i 36 knop, tror nog inte det varit nån skillnad vid 35...

Inför ett lämplighetsintyg istället, de som har mer än 40 i IQ och lagom testosteronhalter i blodet, äldre än 15, men minst 35, skall beviljas tillstånd att framföra en vattenskoter, såvida att personen inte har en hög inkomst, då skall en hög straffavgift läggas på, de är ju ändå dessa jävla grisar som med sitt nöjesåkande skadar folk.

Ett körkort som ställer krav på att känna till och följa regler, gör ingen skillnad för de som totalt skiter i dem...

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du dettaHär kan du läsa mer om cookies.

Jag förstår, ta bort detta

Annons: