Två gymnasieelever lade i början av året fram en ungdomsmotion om att skapa ett bönerum på Västerviks gymnasium, något som politikerna hade tänkt avslå. Men när det var dags för ungdomsfullmäktige kom motionen att handla om något annat. Då föreslog eleverna i stället ett stilla rum, eller ett vilrum, i skolan.
– Skoldagar kan vara väldigt stressiga. Det är högt tempo, mycket ljud och ibland blir det bara för mycket. Därför tycker vi att det ska finnas ett rum på skolan som är till för återhämtning. Många elever behöver en lugn stund under skoldagen, oavsett om det handlar om stress, ångest, koncentrationssvårigheter eller bara ett behov av att komma bort en liten stund, sa eleven Shams Alabdali då, som skrivit motionen tillsammans med Fulli Al Dabbagh.
"Ett gediget arbete"
Man bestämde då för att göra en återremiss och utreda vilka möjligheter som finns för vilrum, vilket nu är färdigt.
– Det finns ju vilrum idag kopplat till skolsköterskan. Men det här handlar mer om platser för återhämtning, säger barn och utbildningsnämndens ordförande Andreas Billtorp (M).
– Från förvaltningens sida är det ett gediget arbete man har gjort. Man har verkligen undersökt och tittat på lokalerna och vad elever tänker och tycker om det här, säger Klara Björkum (S), andre vice ordförande.
Förvaltningen har tillsammans med rektorer gått igenom hela skolbyggnaden och identifierat att det är viss brist på studieplatser och lugna zoner, och det ser olika ut beroende på vilket program man går.
”Programmet Restaurang och Livsmedel saknar större lektionssalar och studieplatser i närheten av deras praktiska lektionssalar. Samhällsvetenskapsprogrammet tycks i dagsläget ha mindre ytor och färre studieplatser än andra program", går att läsa i tjänsteskrivelsen.
Återhämtning på toaletten
För att ta reda på mer kring elevernas åsikter om vilrum gjordes även ett besök på elevforum. Vid elevforum skickar varje klass på gymnasiet 1-2 representanter. Efter en kort dragning om ärendet fick eleverna svara på tre frågor om återhämtning. Svaren visar en varierad bild:
- Hur gör du idag om du behöver återhämtning?
7 elever går hem, några försöker sova en kort stund, andra hittar tillfälliga lugna platser, går ut en stund eller sätter sig på en toalett. Bara två uppgav att de inte har någon behov av återhämtning.
- Var finns lugnare platser på skolan?
17 elever svarade biblioteket, 10 nämnde grupprum. Enstaka elever pekade på cafeterian, källaren och övre våningen.
- Behövs ett vilrum?
Ungefär hälften tycker ja: 8 svarade tydligt ”Ja” och ytterligare 3 menade att det vore bra. 8 elever ansåg att de själva inte har behov, och 2 svarade att andra elever skulle ha nytta av det.
Sammantaget visar svaren att behovet av återhämtning finns, men att lösningarna idag är spretiga och ofta bygger på improvisation.
”Om de är kvar på skolan så föredrar de lugnare platser eller sociala ytor där det ändå är lugnt. Få elever verkar vara i cafeterian. Ungefär hälften av eleverna tror att ett vilrum är efterfrågat”, skriver de.
Nästa steg
Barn och utbildningsnämnden godkänner den redovisning som lämnats, och ser motionen som besvarad. Klara Björkum (S) ville lägga till att ge gymnasiets ledningsgrupp ett tydligt ansvar att fortsätta arbetet, något som också antogs. Beslutet ska vidare till fullmäktige innan det är helt spikat.