Tvisten gäller ett renoveringsarbete som gjordes i våras till ett värde av drygt 315 000 kronor. Renoveringen utfördes av ett byggföretag i kommunen på rekommendation av mannens försäkringsbolag, efter att han haft en vattenskada i huset. Men resultatet blev långt ifrån vad han förväntade sig.
Enligt anmälan lutar golvet numera 40 millimeter på 10,6 meter, vilket är betydligt mer än före skadan, då lutningen var 15 millimeter. Dessutom menar han att underlaget ska vara ojämnt, vilket gör att parketten "hänger i luften", sviktar och bågnar när den belastas.
Mannen beskriver i anmälan att företaget inte har velat ta ansvar för felen.
”De säger bara att de inte tänker åtgärda det och att jag har fel i mina påståenden”, skriver han.
De svarar inte
Byggföretaget ska också ha varit svåra att få tag på.
"[Företaget] ville anlita försäkringsbolaget angående mitt klagomål. Försäkringsbolagets besiktningschef ville få till ett möte i mitt hus men lyckades inte få dit företagets ägare och han svarar inte på telefon eller mail" skriver han till ARN.
Tvisten gäller nu mannens krav på att arbetet ska göras om.
"Golvet är inte återställt till det skick det var, vilket jag tycker är det minsta man kan begära."
Företaget som utfört renoveringen har enligt anmälan nekat till att åtgärda bristerna. ARN kommer nu att pröva ärendet.