Taxiföretagen i länet vann en delseger när den nya upphandlingen nu pausas för den rättsliga prövningen.
Foto: MostPhotos
Vi har skrivit om de olika åsikterna om miljardupphandlingen i en rad olika ingående artiklar. Taxiföretagen i länet känner sig exkluderade eftersom Region Kalmar har ställt krav på att skolskjutstrafiken ska genomföras med linjebussar och att taxifordon inte tillåts.
Oskarshamns Taxi och Västerviks Taxi har valt att överpröva upphandlingen och fick en delseger i Förvaltningsrätten i Växjö nyligen. Region Kalmar stoppas från att ingå i avtal tills vidare och beslutet gäller omedelbart.
Tar inte ställning i sakfrågan
Upphandlingen berör linjetrafik, skolskjuts och persontransporter och ska gälla från 2027. Det totala värdet har bedömts ligga runt sju miljarder kronor. Bolagen som velat överpröva upphandlingen har menar att trafikpaketen som rör linjetrafik och skolskjuts bör vara ”delbara blandade kontrakt”.
Domstolen gör ingen bedömning i sakfrågan i det här skedet, men fattar ett interimistiskt beslut om att regionen inte får ingå i något avtal tills vidare.
”Förvaltningsrätten finner, då bolagens ansökan om överprövning inte framstår som ogrundad och med beaktande av att någon avtalsspärr ännu inte börjat löpa, att det finns skäl för att omedelbart besluta att avtal inte får ingås innan något annat har bestämts”, skriver man i sitt beslut.
"Hade kunnat undvikas"
Taxiförbundet är en av aktörerna som blandat sig in i tvisten.
– Region Kalmar har alldeles nyligen styrt en upphandling av färdtjänstfordon som ledde till exploderande bränsletankar med ingripande från Räddningstjänsten och med stora problem för trafikföretagen. Nu drabbas taxiföretagen åter där regionen skyller på att det är för ansträngande för tjänstemännen att hantera flera anbud och avtal. Att Region Kalmar inte förstår de mindre trafikföretagens betydelse för regionens utveckling är beklagligt, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet.
Oppositionen i regionen har också varit kritisk till upphandlingen.
– Det visar att vår kritik av upphandlingen som den politiska majoriteten drivit igenom är välgrundad. Vi har diskuterat den nya upphandlingen i flera år. Då har vi fått upprepade försäkringar från nämndens ordförande Peter Wretlund (S) att man ska beakta förutsättningarna för mindre lokala taxibolag att kunna delta i upphandlingen. Sen svek man dessa löften ändå. Det här hade kunnat undvikas om vi haft en majoritet som lyssnar istället för skäller, säger Carl-Wiktor Svensson (KD) i ett pressmeddelande.
"Bra att det kommer så tidigt"
Peter Wretlund (S) är ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd. Han har tidigare kallat oppositionens kritik för sen.
– Det är jättebra att saker och ting prövas. Det är bra att det kommer så tidigt i processen, säger han till Barometern idag.
På dagens möte med just kollektivtrafiknämnden fick Wretlund följande frågor från M & KD:
- Hur ser ni på att, av överklaganden att döma, har taxinäringen i länet emot er i den pågående upphandlingen?
- Hur resonerar ni kring förvaltningsrättens beslut?
- Gjordes någon granskning eller utlåtande av obereoende jurist av upphandlingen och dess uteslutande av mindre aktörer?
- Har Region Kalmar gjort någon konsekvensanalys ur ett regionalt utvecklings-perspektiv?
- Varför fick inte nämnden information eller möjlighet att reagera kring dessa tuffa villkor för småföretagare?
Wretlund har lovat svar på dessa framöver, enligt Barometern. Som man säger i livet: fortsättning följer.
Fotnot: Här och här kan du läsa mer om kritiken mot upphandlingen. Här är Peter Wretlunds försvar.