Lillian II har tillhört England i över 90 år. Nu lämnas den över till Sverige, där den byggdes 1916. Västervik kommer att ha en stor del i arbetet med att renovera det historiska fartyget.
Foto: Pressbild
I går morse vid halv fem lämnade Lilian II London via Themsen, och bar sig av mot Sverige. Den 30 meter långa motoryachten, byggd 1916 på Södra varvet i Stockholm och ritad av den legendariske båtkonstruktören C-G Pettersson, kommer till Västervik den 28 juni. Här ska hon stanna under hösten och vintern för renovering.
– Båten väger ganska mycket. Vi behöver lyfta upp den och göra lite undersökningar och en del kosmetiska justeringar. Då är Pampas Marina i Västervik ett bra ställe att lägga till på, säger Roland Storm från Motor Yacht Society (MYS), organisationen som nu tar över ägandet.
MYS är en ideell organisation som verkar för att vårda och väcka intresse för gamla motordrivna nöjesbåtar. De tidigare ägarna, Scott och Hilary Pereira, har varit medlemmar i MYS i över 40 år. De överlåter nu fartyget till organisationen eftersom de anser att båten hör hemma i Sverige.
– Den här svenska organisationen är unik, som värnar om de här båtarna. Det finns ingen motsvarighet i England säger de. De hade kunnat sälja den för många miljoner, men ville hellre överlämna den till oss. De säger själva också att Lilian II borde vara i sitt hemmavatten. Vi är oerhört tacksamma över detta, det känns fantastiskt. De gör en väldigt stor kulturell insats.
Västervik blir nyckelplats i arbetet
Västervik blir den officiella hamnen där överlåtelsen från de engelska ägarna kommer att ske. Då planerar de även en större tillställning vid kajen, nära restaurangen Rosa Himmel, där båten kommer att ligga under resten av året.
– När vi kommer dit den 28 juni blir det mottagande, mässingsorkester, informationstält och engelska ägarparet kommer naturligtvis vara där, säger Roland Storm.
MYS ser Västervik som en nyckelplats i arbetet.
– Västervik blir en viktig station för oss, och vi hoppas att vi kommer få hjälp av både kommunen och näringslivet att vara delaktiga i den här återrenoveringen. Vi hoppas få med kunniga, helst ungdomar, att hjälpa till med uppfräschningen. Det är viktigt att de kommande generationerna får förståelse om vad de här klassiska båtarna innebär. Det är ju de som kommer att ta hand om den sen.
Lilian II är det största fartyget som C-G Pettersson någonsin ritade. Inredningen är fortfarande i stort sett i originalskick, med bland annat mahogny, kopparbadkar, salong och musikrum från 1916. Västerviksborna kommer få möjlighet att gå in i fartyget under vissa tider i sommar.
– Inredningen är i princip helt original. Det är nog en av få båtar i världen från den här tiden som har kvar så mycket av originalinredningen. Vi kommer ha öppet hus vid några tillfällen, bland annat under Visfestivalen.
"Ambassadör för svensk båtkultur"
Våren 2026 kommer fartyget att ta sig vidare mot Stockholm, för att bland annat vara med vid kungens 80-årsfirande och andra stora event.
– Lilian II ska bli en inspirationskälla för bevarandet av maritimt kulturarv, en levande ambassadör för svensk båtkultur, öppen för allmänheten och användas för utbildning, ungdomsverksamhet och medverka vid publika evenemang, säger Gunnar Haglund, ordförande i MYS.