Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
  • Gamlebyelever prisas i nationell mattetävling:

    Judy Tamim, Amir Kojah, Axel Karlsson och Alida Stenbeck fick tävla i semifinalen. "Jag är jättenöjd med placeringen"; säger Alida Stenbeck. Foto: Östra Ringskolan

  • Gamlebyelever prisas i nationell mattetävling:

    Areef Al Khalaf, Amir Kojah, Alida Stenbeck, Smilla Stigsson Ljung, Judy Tamim, Joel Nilsson, Axel Karlsson, Erik Stenbeck, Noah Larsson, Gabriel Uddman, Love Hegedis och Oscar Pettersson utanför KTH. Alla har samarbetat med fördjupningsuppgiften som nu fått pris. Foto: Östra Ringskolan

  • Gamlebyelever prisas i nationell mattetävling:

    "Två alster från fördjupningsuppgiften. En poster med skiss och förklaringar till hur vi kom fram till ramens storlek. En modell i skala 1:10 med flirtkulor. Vi använde oss av rosning på ramen; ristade in bokstäverna med en kniv och smörjde därefter in med en blandning av kaffe och olja. Bollarna i hörnen på ramen är gjorda med hjälp av en 3D-skrivare."

Gamlebyelever prisas i nationell mattetävling: "Jättenöjda"

En grupp elever från årskurs åtta på Östra Ringskolan i Gamleby har lyckats kamma hem fjärdeplatsen i en nationell matematiktävling. Dessutom prisades de för den bästa utförda fördjupningsuppgiften, och vann 3000 kronor.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Under torsdagen och fredagen var det dags för nationell semifinal och final i den nordiska mattematiktävlingen Sigma 8. Tävlingen hölls i Stockholm på KTH. De är tolv elever från årskurs åtta på Östra Ringskolan som har tävlat tillsammans. I början av februari fick de veta att de var en av tio grupper i Sverige som lyckats komma till semifinalen.

Det är mattelärarna Bengt-Inge Nirvin och Jenny Bekkeli som har dragit i detta och var även de som följde med eleverna på bussresan till Stockholm.

– Vi har ju tagit mycket skoltid till det här. Inte bara från mattelektioner, utan även fått sno lite från andra lektioner också, säger Bengt-Inge Nirvin.

 De senaste två månaderna har alla tillsammans jobbat med en fördjupningsuppgift som skulle presenteras under semifinalen. Uppgiften gick ut på att komma på en konstruktion för en ram som skulle kunna innehålla minst 300 handbollar eller fotbollar. Ramen skulle göra så att bollarna ligger stabilt där inne.  

– Det har blivit mycket uträkningar på hur det skulle fungera med olika typer av figurer och vi har fått räkna ut hur långa sidorna skulle bli. Vi skulle tillverka ramen, göra en film om arbetet, en rapport och en plansch. Vi kunde förstås inte göra en ram så stor att den skulle rymma 300 fotbollar, men under arbetet fick vi låna golfbollar från Loftahammars golfklubb. I den slutliga prototypen har vi använt oss av flörtkulor.

Alida: "Det klart det var nervöst" 

I semifinalen var det fyra av eleverna som fick tävla: Judy Tamim, Amir Kojah, Axel Karlsson och Alida Stenbeck. Där skulle de först jobba tillsammans för att lösa åtta mattetal, och sedan skulle de hålla en presentation om fördjupningsuppgiften inför jury och publik. Totalt 10 grupper från Piteå i norr till Malmö i Söder var med och tävlade.

– Det klart det var nervöst, man ville ju inte göra bort sig och ville att det skulle gå bra. Men vi hade tränat mycket innan, det gjorde att man kände sig lite mer säker, säger Alida Stenbeck.

Under middagen fick de veta att de tre lagen med högst poäng skulle gå vidare till finalen på fredagen. Gamlebyeleverna kom på fjärde plats.

– Jag tycker det gick bättre än förväntan. Alla grupper var jätteduktiga. Lite surt att vi låg så nära en tredjeplats, det hade ju varit kul att tävla i finalen, men jag är ändå jättenöjd med placeringen och tycker vi presterade bra.

3000 kronor i vinst

När de kvalade in till semifinalen låg de på en nionde plats, men deras slutliga resultat blev alltså en fjärdeplacering.

– Vi höjde oss, så det var fantastiskt bra. Det märks att våra elever har jobbat hårt. Det är också väldigt duktiga elever som de mötte i semifinalen, och det här blev en livserfarenhet för våra elever verkligen, säger Bengt-Inge Nirvin.

De fick också pris för bästa utförda fördjupningsuppgift. Priset blev 3000 kronor. De har inte bestämt än hur de ska fira eller vad de ska göra med pengarna. 

Hur känns det för er som lärare? 

– Både Jenny och jag är jättestolta över eleverna. Man blir rörd faktiskt, och det är roligt att få visa att det händer bra grejer här på skolan.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: