Annons:

Sök

Annons:

Äldre man känner sig lurad efter internetköp - företaget går inte att nå

En äldre man från Västerviks kommun anmäler ett företag som han handlat av på internet till Allmänna reklamationsnämnden. Foto: Genrebild

Äldre man känner sig lurad efter internetköp - företaget går inte att nå

En äldre man från kommunen har anmält företaget Qazto Stockholm samt Klarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Mannen menar att företaget inte gått att få tag i efter att de levererat en alldeles för liten jacka till honom. Enligt anmälan har mannen heller inte lyckats få gehör från Klarna när han velat slopa betalningen till företaget.

Annons:

En äldre man i Västerviks kommun letade i november i fjol efter en ny vinterjacka. Efter att ha sökt på internet hittade han en jacka hos ett företag som kallade sig Qazto Stockholm. Då mannen fick intrycket av att företaget hade sitt säte i Stockholm, och han såg att det gick att betala via Klarna valde han att beställa en jacka. Jackan kostade 694 kronor, och 16 dagar efter att han beställt den levererades jackan till mannen. 

Jackan visade sig dock vara mycket för liten och mannen kontaktade företaget via en mailadress för att få information om hur han skulle kunna returnera varan, och få den kommande betalningen hos Klarna struken. Något telefonnummer till företaget har mannen inte lyckats hitta, och företaget svarar inte trots att mannen skickat flera mail till den mailadress som uppgavs av företaget i samband med köpet. 

Vill att Klarna häver köpet

Mannen har varit i mitten av januari varit i kontakt med Klarna och försökt få dem att häva köpet och låta honom slippa betalningen. I anmälan skriver mannen att Klarna ”delvis” sagt nej till kravet på att stryka betalningen. Han är även kritisk till att Klarna samarbetar med oseriösa företag i utlandet. 

”Jag anser att Klarna lierar sig med butiker som inte har svensk adress eller inte kan nås per telefon” skriver mannen i sin anmälan. 

När Allmänna reklamationsnämnden får in en anmälan gör de en bedömning och kommer sedan med en rekommendation i hur de tycker att tvisten ska lösa. De flesta företag i Sverige förhåller sig till de rekommendationer som myndigheten utfärdar. 

Annons:

Johanna Karlsson

johanna.karlsson@dagensvastervik.se

070 818 84 77

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: