En äldre man från Västerviks kommun anmäler ett företag som han handlat av på internet till Allmänna reklamationsnämnden. Foto: Genrebild
En äldre man i Västerviks kommun letade i november i fjol efter en ny vinterjacka. Efter att ha sökt på internet hittade han en jacka hos ett företag som kallade sig Qazto Stockholm. Då mannen fick intrycket av att företaget hade sitt säte i Stockholm, och han såg att det gick att betala via Klarna valde han att beställa en jacka. Jackan kostade 694 kronor, och 16 dagar efter att han beställt den levererades jackan till mannen.
Jackan visade sig dock vara mycket för liten och mannen kontaktade företaget via en mailadress för att få information om hur han skulle kunna returnera varan, och få den kommande betalningen hos Klarna struken. Något telefonnummer till företaget har mannen inte lyckats hitta, och företaget svarar inte trots att mannen skickat flera mail till den mailadress som uppgavs av företaget i samband med köpet.
Vill att Klarna häver köpet
Mannen har varit i mitten av januari varit i kontakt med Klarna och försökt få dem att häva köpet och låta honom slippa betalningen. I anmälan skriver mannen att Klarna ”delvis” sagt nej till kravet på att stryka betalningen. Han är även kritisk till att Klarna samarbetar med oseriösa företag i utlandet.
”Jag anser att Klarna lierar sig med butiker som inte har svensk adress eller inte kan nås per telefon” skriver mannen i sin anmälan.
När Allmänna reklamationsnämnden får in en anmälan gör de en bedömning och kommer sedan med en rekommendation i hur de tycker att tvisten ska lösa. De flesta företag i Sverige förhåller sig till de rekommendationer som myndigheten utfärdar.