Vår tidning var förstås på plats under inspelningarna av julkalendern i Västervik. Foto: Tess Hartikka
Det var i fredags som inspelningarna till de scener i årets julkalender som ska utspela sig i Västervik avslutades. Under flera dagar befann sig alla som arbetar med julkalendern i Västervik och det fick stor uppmärksamhet.
Inspelningen väckte dock inte bara publicitet i lokala medier – utan även nationellt.
Västervik Framåt har nu tillsammans med nyhetsbevaknings- och PR-plattformen Mynewsdesk tittat närmare på den publicitet och det medievärde som nyhetsartiklar i tidningar och sociala medier kopplat till inspelningen här gett Västervik.
Nyheterna om inspelningen genererade sammanlagt 85 artiklar hos nyhetstidningar från Piteå i norr till Ystrand. Sveriges Radio, SVT, Aftonbladet, Expressen och Dagens Nyheter rapporterade samtliga om inspelningarna.
Cirka 6,5 miljoner potentiella läsare nåddes sammanlagt och det sammantagna medievärdet för dessa pressklipp bedöms uppgå till närmare 3,9 miljoner kronor.
"Lägger man därtill det värde som nyhetsartiklar genererade i sociala medier exponerades cirka 650 000 följare till ett sammanlagt värde av cirka 150 000 kronor", skriver man i ett pressmeddelande.
"Västervikare kan känna stolthet"
– Det är alltid positivt att som destination omnämnas i riksmedia när det som omskrivs är av ett intresse för den breda marknaden och skrivet med ett positivt anslag. I det här fallet så var siffrorna i klar majoritet positiva, om inte uteslutande så. De få artiklar som kategoriserades negativt handlade om att det regnade en dag, men som i övrigt var positivt skrivna artiklar om Västervik som inspelningsplats. Noterbart är att inga artiklar i sociala medier kategoriserades som negativa. En PR-dröm för Västervik med andra ord. Det ska bli intressant att följa upp dessa siffror efter att kalendern sänts i december, säger Niklas Lind, marknadsansvarig på Västervik Framåt.
Sveriges Television uppges vara väldigt nöjda med Västerviks värdskap när hela den stora produktionen gästade Västervik under hela veckan.
"Produktionen vittnade om ett väldigt personligt och hjärtligt bemötande från boende i anslutning till inspelningsplatser och det stora överseende hela staden visade under veckan", skriver man.
– En sådan här produktion är inte bara viktig ur en publicistisk synvinkel utan även sett vad det faktiskt genererat till näringslivet i form av hotellnätter, luncher och middagar. Men framför allt den stolthet som Västervikare kan känna genom att bli en så betydande del av en av Sveriges mest folkkära produktioner, säger Harald Hjalmarsson, kommunstyrelsens ordförande Västerviks kommun.
Västervik Framåt kommer följa upp julkalendersartiklar kopplat till Västervik under hela året med fokus på själva sändningen under december månad. Julkalendern sänds förstås som vanligt mellan 1 och 24 december i SVT.