Annons:

Sök

Annons:

Oväntad faktura på 35 000 – pensionär anmäler företag till ARN

Kvinnan köpte ett nytt hemlarm, och ska bara ha fått till sig informationen om vad månadskostnaden var. Sedan kom det hem en faktura på 35 000 kronor. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Oväntad faktura på 35 000 – pensionär anmäler företag till ARN

En äldre kvinna i Västerviks kommun har anmält ett företag till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) efter att ha blivit vilseledd vid köpet av ett hemlarm.

Annons:

Kvinnan ska ha köpt ett nytt hemlarm förra året. Enligt en anhörig, som agerar ombud för kvinnan, hade hon svårt att förstå alla villkor för köpet och säljaren ska ha varit otydlig hur mycket larmet kostade. Kvinnan, som har nedsatt hörsel och använder hörapparat, skrev på avtalet utan att förstå hela omfattningen av köpet.

”Hon såg/hörde bara att månadskostnaden var lägre än det dåvarande larmet”, skriver ombudet i anmälan till ARN, och menar att kvinnan inte fått till sig att hon utöver detta behövde betala engångssumman på 35 000 kronor.

De menar att företaget inte gav tillräcklig information om ångerrätt eller kostnader vid köpet, vilket gjorde att kvinnan inte hade möjlighet att ångra sig när fakturan på 35 000 kronor väl kom.

"De gick inte med på att häva köpet. De hävdade att [kvinnan] skrivit på avtalet, vilket hon gjorde, och därför ska hon betala. Vi sa upp larmet så fort vi kunde men de vill att vi ska betala för larmets delar", står skrivet i anmälan. 

Kvinnan och hennes ombud har anmält företaget till ARN och kräver att köpet ska hävas på grund av vilseledande information. Myndigheten kommer nu att pröva konsumenttvisten utifrån de uppgifter som framgår i anmälan. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: