Annons:

Sök

Annons:

 De håller inte med om E22:

Thomas Hedfors och Anders Johansson hoppas att Trafikverket står fast vid att gå på nollalternativet, i frågan om hur man ska bygga om väg E22 mellan Gladhammar och Verkebäck. Foto: Privat

De håller inte med om E22: "Det finns två läger"

”Från politikerna låter det som om alla som bor och verkar i Gladhammar är överens om att vägen borde flyttas, men så är det inte". Så säger mjölkbonden Anders Johansson, vars åkermark skulle påverkas mycket ifall E22:an mellan Gladhammar och Verkebäck skulle flyttas.

Annons:

Sedan många år tillbaka har det varit på agendan att göra om E22 mellan Gladhammar och Verkebäck. Tanken är att göra sträckan mötesfri med mitträcke och förbättra korsningspunkten mellan E 22 och väg 40. Förhoppningen är att trafiksäkerheten och framkomligheten ska bli bättre.

Det som ännu är oklart är hur den här vägen ska gå. Det har funnits flera olika alternativ. I fredags möttes politiker och flera boende och fastighetsägare i området som vill att man ska välja det så kallade rödblå alternativet. De har nu gjort en skrivelse till Trafikverket, där 30 personer har skrivit på.

"Alla vill inte att vägen ska flyttas"

Men det finns också de i Gladhammar som tycker alternativet som Trafikverket förespråkar, nollplusalternativet, är det bästa. Detta skulle innebära att man använder sig av vägen som idag går genom Gladhammar, men vägen blir bredare och hastigheten på den ökar. 

– Det är två läger kan man säga. De andra är visserligen fler, för det är fler som bor på den sidan av vägen. Men vi bor alla på samma ort och det stämmer inte att alla i Gladhammar vill att vägen ska flyttas, säger Thomas Hedfors och fortsätter: 

– Om man flyttar vägen enligt det rödblå alternativet, så flyttas den faktiskt inte utanför samhället, utan går fortfarande genom Gladhammar; det blir alltså en tredje väg som delar samhället. De bullerstörningar som de andra är oroliga för att bli drabbade av om trafiken ökar, kommer istället att påverka andra fastigheter.

Han tycker att det största argumentet för att gå på nollplusalternativet är påverkan på naturen och bygden som sådan.

— Det rödblå alternativet skulle förstöra marken och påverka natur- och kulturvärden. Det finns en 200 sidor lång utredning från Trafikverket att läsa om detta, säger Thomas Hedfors.

"Vill skydda området"

Mjölkbonden Anders Johansson bor utanför Gladhammar men har mycket mark i området som han brukar.

–  Jag, eller den som tar över efter mig, kommer bli väldigt berörd ifall man skulle välja det rödblå, jag känner att jag vill skydda området. Med det rödblå alternativet skulle det bara bli flikar kvar där uppe, det skulle försvinna mycket åkermark och se väldigt tråkigt ut,  säger han. 

Kommer du kunna fortsätta bruka mark?

– Ja på något sätt kanske, men det blir bara två mindre triangelformade områden kvar. Men jag skulle säga att den här vägen inte bara skulle förstöra jordbruksmarken, utan den skulle förstöra hela bygden.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: