I 10 års tid har det varit på agendan att göra om E22:an mellan Gladhammar och Verkebäck. Tanken är att göra sträckan mötesfri med mitträcke och förbättra korsningspunkten mellan E 22 och väg 40. Förhoppningen är att trafiksäkerheten och framkomligheten ska bli bättre.
Det som ännu är oklart är hur den här vägen ska gå, och hur det kommer att påverka de boende i området.
Det är i slutändan Trafikverket som ska besluta om detta, och inför beslutet ska de väga in åsikter från bland annat kommunen, regionen, byborna och länsstyrelsen.
Alternativen som diskuteras
Det har funnits tre olika vägförslag som har diskuterats, och just nu är det två av dem som det verkar stå emellan. Den ena kallas för det rödblå alternativet, där vägen kommer att bli rakare och kortare, och gå utanför samhället i Gladhammar. Då behöver man dra om vägen en ganska lång sträcka.
Det andra alternativet, nollalternativet, innebär att man använder sig av den befintliga sträckan som i dagsläget går genom byn. Då den nya vägen ska bli bredare än vad den är idag skulle det innebära att vissa fastigheter kommer behöva lösas in, det kommer bli mer buller och trafik genom byn.
– Vad som ska hända med vägen har engagerat många av de som bor här. Vi vill ju ha det rödblå alternativet, där vägen går utanför byn. Den uppfyller också målet om att vara en snabbare och säkrare väg, vilket det andra alternativet inte gör, säger Lotten Sunna som bor i Gladhammar.
Mötet med politikerna
De boende i Gladhammar bjöd in lokala politiker till två möten på fredagen för att diskutera vägen och hur man ska gå vidare. Totalt var det ett 20-tal boende som deltog.
Politikerna i Västerviks kommun, regionen och de boende i Gladhammar är överens. De vill inte att den utbyggda E22:an ska gå igenom byn, med den tunga trafiken och risk för att fler kommer flytta därifrån.
– Mötet var konstruktivt och bra. Tillsammans så fyllde vi i varandras argument och ökade kunskapen utifrån olika perspektiv som man har. Vi har en helt gemensam målbild, säger Fredrik Svensson, en av de boende som deltog i mötet.
"Helt förkastligt"
Men det är i slutändan Trafikverket som tar beslut om vilken av alternativen det blir. Och det ser just nu ut som att de kommer välja den befintliga vägdragningen genom byn.
– Alternativet som Trafikverket förordar är helt förkastligt. Det är nåt som varken vi eller politikerna vill gå vidare med, säger Fredrik Svensson
De boende beskriver att de redan nu märker av att trafiken på vägen har ökat under de senaste åren, och att det blir allt mer lastbilar som åker förbi i samhället. Detta problem skulle öka markant med nollalternativet.
– Många boende uttrycker stor oro, om man ens ska bo kvar här ifall det blir högre hastigheter och mer trafik.
– Det är många barnfamiljer som flyttat in de senaste åren som nu funderar på att flytta igen, för de vill ju inte ha sina barn så nära en europaväg, säger Lotten Sunna.
Kommer du vilja bo kvar ifall Trafikverket väljer att använda den befintliga vägen?
– De kommer lösa in vår fastighet i så fall, för vi ligger så nära vägen och de vill bredda den. Så för oss kommer det i så fall inte vara möjligt att bo i den fastigheten, kanske kan vi flytta in i någon av våra andra. Vi har några fler fastigheter för att vi har ett stenhuggeri, säger Lotten Sunna.
Hon berättar också att hon har funderat på att bygga ut, men att det inte känns som någon vits att göra det innan de vet hur det blir med vägen.
– Allt står på paus. Det här limbot är jättejobbigt för alla som bor här, att man inte vet vad som händer och åren går.
”Jag lider med dem”
En av politikerna som var på plats på ett av mötena är kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M).
– Jag lider med dem som bor här och förstår deras frustration. Förra gången det här ärendet var uppe var 2015. Det har gått 10 år sedan dess, och problemet fanns även innan dess. De boende vet inte om de ska våga satsa och göra förbättringar, och det finns också de som redan valt att lämna byn, säger han.
Han menar också att det rödblå alternativet - utöver situationen för de boende - även är bättre för framkomligheten och trafiken.
– Vägen blir kortare sträcka och rakare väg om man går på det rödblå alternativet. Man kan ha en högre hastighet och det kommer bli ett jämnare flöde för trafiken.
”Det verkar bli billigare för Trafikverket”
Trafikverket har sagt att det är de riksintressen och naturvärden i området som är anledningen till att man vill välja nollalternativet. Det ska de ha sagt utifrån ett samrådsyttrande som Länsstyrelsen har lämnat.
– Min kommentar på det är att ja, det är länsstyrelsens uppgift att ansvara för miljöfrågor och yttra sig om det, och det är möjligt att det finns fler miljökonflikter att ta hänsyn till om man gör den nya dragningen. Men i så fall måste man utreda hur man kan åtgärda dem, precis som man gör i alla planfrågor.
Han tror dock inte att detta är den enda anledningen till att Trafikverket vill välja nollalternativet.
– Jag tror att svaret är så enkelt att det verkar bli billigare för Trafikverket. Det rödblåa är på kalkylstadiet ett dyrare alternativ än nollalternativet, där man utgår från befintlig väg.
Lotten Sunna tycker att ekonomin inte borde få vara det som styr vilket av alternativen som Trafikverket väljer, och tycker även att det skulle vara ett slöseri med skattepengar att välja att göra om vägen genom deras by.
– Man ska inte lägga 350 miljoner på en väg som inte är bra och inte uppfyller målen, det är att kasta en massa skattepengar i sjön. Då är det bättre att de inte gör någonting och låter vägen vara, för den här vägen blir inte bättre av detta. Tvärtom blir den sämre i många avseenden, både för alla trafikanter och för de boende.
Vad blir nästa steg?
– Vi kommer samla in underskrifter från byborna och skriva ihop en skrivelse. Den kommer vi skicka till Trafikverket och till landshövdingen. Där vi berättar just att vi boende inte vill att de ska gå vidare med det alternativet, att vi hellre vill att de gör ingenting i så fall. Och att vi vill att de ska välja det rödblå alternativet, säger Lotten Sunna.
– Vi har också lämnat en skrivelse och varit i många diskussioner med Trafikverket. De kommer att ha samråd, och vi får se vilket alternativ de går vidare med. Man kan hoppas på att dessa skrivelser leder till att de ändrar uppfattning, men vi får se, säger Harald Hjalmarsson.