Det var i somras som Hanna, som egentligen heter något annat, flyttade in i en lägenhet på en mindre ort i Västerviks kommun. Hon hade ett förstahandskontrakt med uppsägningstid på tre månader. När en större lägenhet blev ledig hade hyresvärden sagt att hon skulle kunna ta över den, och Hanna blev ombedd att hålla visningar på sin nuvarande lägenhet.
De första hyrorna betalade Hanna i tid. Men sedan fick hon problem med handläggningstider från Försäkringskassan. Hanna lever med sekretessmarkering, vilket är en typ av skyddad identitet. När man har en sekretessmarkering kan man inte söka bostadsbidrag via webben. I stället behöver man skicka in ansökan via vanlig post, vilket kan ta längre tid.
– Hyresvärden har hela tiden känt till min situation och vetat om att jag behöver bostadsbidrag, säger hon.
I en mejlkonversation mellan Hanna och hyresvärden, som vår tidning har fått ta del av, berättar Hanna om att hon inte har fått sitt bostadsbidrag ännu, och därför är sen med hyran. Hyresvärden svarar då först att hon måste hitta en lösning på detta så fort som möjligt. Några dagar senare får hon ett nytt mejl från hyresvärden. Där skriver han bland annat:
”Vi kommer inte att flytta dig till någon annan lägenhet som du önskat och vi vill att du flyttar ut omgående men absolut senast 31/10. Du har ju inte ens betalat, men istället för att byta låset och bryta vattnet och strömmen redan imorgon så får du månaden ut på dig att få till ett fair avslut.”
Klagomål och polisrapporter
När hon fick mejlet var det 10 dagar kvar av månaden, och därmed väldigt kort tid att hitta ett nytt boende på. Hon blev stressad och upprörd över mejlet. Utöver att skriva om den sena hyran, som Hanna redan var medveten om, skrev hyresvärden även flera anklagelser som kom som en chock för Hanna. Han skrev att det är ”betydligt grövre grejer och mängder av klagomål, polisrapporter och många av grannarna i huset känner sig otrygga.”
– Inget av detta stämmer. Jag känner mina grannar. Det var faktiskt en av dem som gav mig rådet att kolla upp mitt kontrakt och se vad som gäller, om han verkligen får göra så här, säger hon till vår tidning dagen efter hon fått mejlet.
Hon försökte få ett svar på vad det var för klagomål eller polisrappporter han syftade på, eftersom han aldrig skrivit något om det tidigare. Då fick hon bara som svar att ”du vet ju själv allt som varit kring dig.”
– Han har ingen grund till detta. Det är riktigt tråkigt och det gör mig riktigt ledsen att bli anklagad för saker.
"Han får inte vräka mig"
Hoten om att slänga ut henne fortsatte i nästa mejl. ”Vill du sen anlita en advokat och rikta en stämning mot mig så är du välkommen men du kan inte stanna längre ändå och jag tar både dörren, elen och vattnet och tar ut sakerna om jag måste”, skrev han.
– Han får inte göra så lägenheten blir obeboelig för mig. Oavsett om han väljer att säga upp mig, så ska den vara i skicket att man ska kunna leva där. Han får inte vräka mig, det är Kronofogden i så fall som ska göra det.
Några dagar tidigare hade hon varit förväntansfull inför den nya lägenheten, men nu behövde hon hitta en ny lösning snabbt.
– Jag visste inte hur jag skulle lösa det här. Jag tycker det är förjävligt att en hyresvärd behandlar sina hyresgäster på det här viset. Att sitta över lagen på något sätt. Och jag tycker att han borde ha haft mer förståelse, utifrån att han var medveten om min situation, att det finns en överläggande hotbild mot mig, säger Hanna.
Så har det gått
Första gången som Dagens Västervik pratade med Hanna var i slutet av oktober, när hon nyligen fått meddelandena från sin dåvarande hyresvärd. I en uppföljande intervju i december berättar Hanna att hon har flyttat till en annan lägenhet, och att hon nu har en annan hyresvärd. Hon lyckades betala hyran innan månadsskiftet och fick då möjlighet att bo kvar en månad till i den gamla bostaden.
– Så fort jag slängde in hyran så var det som inget hänt. Det för mig blir väldigt konstigt, när han skrev som han gjorde innan. Han lät mig bo kvar i en månad till, tills jag fick min nya lägenhet.
Hyresvärden ska fortfarande inte ha förklarat för Hanna vad han menade när han skrev att det förekom polisrapporter och klagomål mot henne.
– Vi har knappt haft någon kontakt alls. Han skrev att jag vet vad han menar, men det gör jag faktiskt inte. Jag har hållit väldigt låg profil på grund av mina sekretessmarkeringar, har varit väldigt lugn, har knappt haft några besök av vänner eller bekanta.
Hur har du mått under den här tiden?
– Jag har inte mått bra, det har varit väldigt upp och ner. Det har varit en stressig situation, och jag fick ta kontakt med psykiatrin efter detta. Men nu mår jag lite bättre, det är skönt att ha kommit därifrån.
Kommer du göra någon anmälan mot honom?
– Nej. Nu när jag har fått en ny lägenhet vill jag helst bara lägga det där bakom mig.
Juristen: "Måste inte lämna lägenheten”
Ingrid Buskas som är jurist på Hyresgästföreningen region Sydost förklarar vad som händer ifall man inte betalar hyran – och vad hyresvärden får och inte får göra.
– Hyresvärden får inte säga upp någon på vilka grunder som helst. Men om man är sen med hyran och har en hyresskuld, då är hyresavtalet förverkat efter en vecka. Då kan man bli avsagd. Men det innebär inte att man måste lämna lägenheten, säger hon.
Som hyresvärd ska man följa reglerna i hyreslagen när avtalet är förverkat på grund av obetald hyra. Det finns en särskild bestämd lydelse som ska stå med i uppsägningen som innebär att om hyresgästen betalar skulden inom 21 dagar från att man har delgivits uppsägningen så återvinner man hyresrätten. Detta är något som hyresvärden i det här fallet inte skrev med i mejlkonversationen med Hanna.
Ingrid Buskas menar också att hyresvärden inte borde ha gjort avsägningen av lägenheten via mejl.
– Det är inte tillräckligt med mejl i det här fallet. Man bör skicka ett vanligt brev, så att man bevisligen kan säga att hyresgästen har tagit del av lydelsen. Hyresvärden måste kunna bevisa att hyresgästen har fått den, säger hon.
Hon konstaterar också att hyresvärdar normalt brukar behöva skicka ett varningsbrev eller liknande ifall uppsägningen beror på störningar. I det här fallet var det första gången som hyresvärden nämnde klagomål mot Hanna.
”Får inte ta saken i egna händer”
Dessutom, menar Ingrid Buskar, är det aldrig hyresvärden som ensidigt beslutar att man måste flytta.
– Det är Kronofogden eller domstol som beslutar om avhysning om det har gått så långt som till ett utslag eller en dom. Hyresvärden kan gå direkt till Kronofogden om hyresavtalet är förverkat istället för att skicka en egen uppsägning.
– Hyresvärden får inte ta saken i egna händer som att byta lås, stänga av vatten eller el eller tömma lägenheten under pågående hyresförhållande.
Vad ska man göra om man inte kan betala hyran i tid?
– Då kontaktar man hyresvärden så fort som möjligt, berättar att man blir sen och förklarar varför. Då kanske man får en förståelse. Men hyresvärden kan ändå välja att säga upp avtalet efter en vecka för att det är förverkat. Om man får uppsägning på grund av en hyresskuld: då ska man göra vad man kan för att reglera skulden, försök att låna pengarna från något annat håll. Om du inte betalar riskerar du att bli av med lägenheten. Om man är osäker på vad som gäller så kan man kontakta någon för rådgivning.
Inget svar från hyresvärden
Dagens Västervik har försökt nå hyresvärden för möjlighet att bemöta kritiken, och har i skrivande stund inte fått något svar.
Hanna vill vara anonym i den här artikeln, och heter egentligen något annat.