Annons:

Sök

Annons:

Hög kvalité i Västervik – klättrar över 100 placeringar

Västerviks kommun får en hög ranking i en nationell undersökning av kvalitén på hemtjänsten. Foto: MostPhotos

Hög kvalité i Västervik – klättrar över 100 placeringar

Det är hög kvalité på hemtjänsten i Västerviks kommun, enligt årets Hemtjänstindex. I årets mätning av landets alla kommuner klättrar Västervik från plats 149 till 23.

Annons:

Hemtjänstindex är en mätning som görs av SPF Seniorerna årligen sedan 2022. Syftet är att ge Sveriges 290 kommuner ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet, och indexet bygger på offentliga data. I arbetet deltar experter, forskare, seniorer samt representanter för kommuner och privata hemtjänstföretag.

I årets mätning klättrar Västerviks kommun från plats 149 till 23. Det ger kommunen ett index på 74.9, vilket räknas som högt.  Områdena som undersöks av Hemtjänstindex är information, biståndshandläggning, utförande samt stöd och utveckling. 

I ett pressmeddelande berättar Västerviks kommun att biståndshandläggning är det område där kommunen är som bäst. Där går kommunen från plats 41 förra året till 5:e plats i år.

"Visar vårt engagemang"

Theresia Wiklund-Enström, enhetschef på utredningsenheten för äldre och funktionsnedsatta, säger i pressmeddelandet att det är en prestation som kommunen är stolta över.

– Det visar vårt engagemang för att skapa en bättre tillvaro för våra äldre medborgare. Vi ser fram emot att fortsätta arbetet och sträva efter ännu högre kvalitet i de tjänster vi erbjuder, säger hon.

Framgångsfaktorerna som nämns är bland andra förbättrad digitalisering och tillgänglighet.

– Vi har infört flera e-tjänster som gör det enklare för brukarna att ansöka om bistånd. I Västerviks kommun erbjuds dessutom förenklade biståndsbeslut för äldre gällande flera insatser.

Kommunen stävar också efter att involvera både äldre och deras anhöriga i beslutsprocessen.

– Genom att erbjuda möjlighet till delaktighet känner sig brukarna mer sedda och hörda. Dessutom lägger vi stor vikt vid ett gott bemötande, vilket är grundläggande för att skapa en trygg och positiv upplevelse för dem vi hjälper.

Här kan kommunen bli bättre

Delområdet där Västervik enligt indexet presterar sämst är utförande. Men enligt kommunen är siffrorna inte rättvisa.

”Att resultatet för utförande hamnar på plats 217 kan kopplas till att Västerviks kommuns siffror för personalkontinuitet, hur många olika personer som besöker den enskilde, inte finns medräknade”, skriver de i pressmeddelandet.

Karin Holmgren, äldreomsorgschef i Västerviks kommun, säger att hon är nöjd med siffrorna i Hemtjänstindex 2024.

– Jag känner mig trygg med att vi levererar även ett gott utförande. Resultatet i årets äldreundersökning är exempelvis ett tydligt kvitto på det.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: