Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
  • Premiär för länets första elbuss – därför börjar man i Västervik

    Nu har länets första elbuss använts i Västervik. Snart kommer två till elbussar vara i trafik. Foto: Tess Hartikka

  • Premiär för länets första elbuss – därför börjar man i Västervik

    Stefan Karlsson är trafikchef för Kalmar länstrafik. Foto: Tess Hartikka

  • Premiär för länets första elbuss – därför börjar man i Västervik
  • Premiär för länets första elbuss – därför börjar man i Västervik

    Foto: Tess Hartikka

  • Premiär för länets första elbuss – därför börjar man i Västervik

Premiär för länets första elbuss – därför börjar man i Västervik

Nu har länets första elbuss börjat åka sina turer. Totalt är det tre stadsbussar i länet som ska bytas mot elbuss, och samtliga kommer endast att köra i Västervik.

Annons:

 I dagsläget är det biobränsle som används i Kalmar länstrafiks bussar. Men nu är det tre bussar i Västervik som ska bytas ut till elbussar.

– De här tre bussarna är äldre än våra andra bussar som vi har i bruk. Nu när vi behövde byta ut dem så passade vi på att byta dem till elbussar. Det är det första steget in i framtiden kan man säga. Det är inte så stor skillnad för resenärerna i Västervik. Men det blir ju avgasfritt, vilket är bra för stadstrafiken här, säger Stefan Karlsson, trafikchef för Kalmar länstrafik.

”Modernt och bra”

På torsdagen var det dags för premiär för den första elbussen. Då körde den 1:ans linje mellan Gertrudsvik och Pepparängen tur och retur. Christopher Sollerman har kört många olika bussar under sina 22 år som busschaufför. Han tycker det är roligt att äntligen få köra elbuss i Västervik.

– Det känns modernt och bra. Det rullar på himla smidigt, säger han.

Ser du några nackdelar med elbuss för dig som chaufför?

– Nej. Nackdelen är väl att man startar bussen och sen startar den igen för att man inte hör att man startat den, eftersom den är så tyst, säger han och skrattar.

 En av passagerarna som åkte den första turen är Colin Nyström som var på väg till skolan. Han visste inte att kommunen skulle få elbussar. 

– Jag tyckte att bussen såg annorlunda ut när den kom, blev lite förvånad. Men det är ju bra med elbuss tänker jag, både för miljön och att det känns som är tystare. Det känns smidigare när man åker, säger han.

Bussen är 12 meter lång och är något högre än de tidigare bussarna. Det är fyra platser färre än i de gamla bussarna, med totalt 31 platser varav två är till för rullstolsburna.

– De andra två bussarna har redan anlänt till Västervik, och de kommer snart också börja användas. Det är det som kommer ske i Kalmar län fram till 2027, det finns inga planer på fler elbussar innan dess, säger Stefan Karlsson.

Kostnader för elbuss

 En nyinköpt stadsbuss som går på biobränsle kostar ungefär 3,5 miljoner. Den nya elbussen kostar 5 miljoner. Det är Connect buss som står för den kostnaden.

– För Kalmar länstrafik kostar det inget mer, men för Connect buss kostar inskaffandet mer. Men sen är det ju billigare med el än med biogas, så det blir billigare att ta sig fram med elbussen. Och eftersom man inte har motor som behöver servas på samma sätt så sparar man in pengar på det också.

Enligt Stefan Karlsson är den största utmaningen med elbuss att man inte kan köra lika långt varje gång som med biobränsle, samt att laddningen kan påverkas av vädret. Bussarna ska kunna köra 25 mil på en laddning, men det kan komma att bli kortare än så under vintern.

– Vädret och temperaturen kan ju påverka en del, hur långt man kan köra. Ibland kommer de behöva stå stilla två timmar mitt på dagen för att ladda. Så då kommer man behöva ta in en annan buss under de timmarna. Sedan laddar dem på natten.

Så blir det i framtiden

Nästa gång som det ska skrivas avtal för bussar i länet är 2027.

– Enligt de EU-direktiv som finns så måste nästa avtal innebära att större delen av stadstrafiken går på del. Så om man kan spå i framtiden så kan man säga att nästan all stadstrafik i länet kommer att bytas till elbussar då.  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: