Astrid Lindgrens Värld är Sveriges starkaste varumärke bland nöjesattraktioner.
Foto: Lotta Madestam
Det beskedet lämnades på torsdagsmorgonen sedan 4 500 svenska konsumenter fått möjlighet att ge sitt utlåtande om drygt 410 varumärken i 35 olika kategorier genom varumärkesundersökningen Evimetrix Swedish Brand Award, som är en av Sveriges största mätningar av attityder till olika varumärken som genomförts sedan 2002.
Lena Möller, marknads- och försäljningschef för Astrid Lindgrens Värld, är förstås glad.
– Det är fantastiskt att få ett kvitto på att vi är landets starkaste varumärke inom branschen, och framför allt att våra gäster uppskattar oss. Den här topplaceringen i Swedish Brand Award är tack vare alla våra duktiga medarbetare som har gjort ett fantastiskt jobb för att ge våra gäster bra upplevelser, och nå upp till deras förväntningar, säger hon i ett pressmeddelande.
Mått på varumärkets styrka
Swedish Brand Award-undersökningen, baseras på Nöjd Kund Index (NKI) som sedan vägs mot graden av varumärkeskännedom för att få fram ett mått på varumärkets styrka och position. På så sätt blir det möjligt att jämföra olika varumärken med varandra oberoende av storlek och ger ett rättvisande resultat som tar hänsyn till hur omtyckt och välkänt varumärket är.
Förutom Astrid Lindgrens Värld, Kolmårdens Djurpark, Liseberg, Naturhistoriska riksmuseet och Vasamuseet har Borås Djurpark, Furuviksparken, Gröna Lund, High Chaparral, Leksand Sommarland, Nordens Ark, Pite havsbad, Sommarlandet, Skansen, Skara Sommarland, Tekniska museet och Universeum varit med i mätningen.