Bo Ellergren har haft ett stort intresse för mopeder ända sedan tonåren. Detta ledde till att han senare i livet öppnade Hjorteds mopedmuseum tillsammans med sambon Pamela Ling. De byggde ut utställningen under åren och hade över 100 mopeder tillsammans. Han tog hand om mopederna medan hon bland annat skötte utställningen och dekorationer.
– Vi har varit ett fantastiskt team och kompletterar varandra. Det har gått så bra och vi har mött så trevliga människor under åren, säger Bo Ellergren.
Därför fick de stänga
Förra året försökte de ha öppet på sommaren, men hälsan satte stopp för 83-åringen.
– Jag blev sjuk för ett par år sen, och vi klarar inte av att sköta det längre. Nu har vi blivit tvungna att stänga för gott. Det känns tråkigt, men det känns som att det var det bästa vi kunde göra i det här läget.
Nu har allt sålts på auktion genom Sajab Vintage. Helst hade han velat sälja av en moped i taget för att möta köparna, men kom fram till att auktion var det bästa alternativet i nuläget.
Sveriges dyraste mopeder
Manne Sjöberg är delägare på Sajab Vintage, och är en av de som har tagit hand om auktionen.
– Det har varit en jättetrevlig auktion, och härligt att samarbeta med Bo och Pamela. Det var drygt 200 objekt av olika slag, varav över 100 av dem var mopeder. Vissa såldes för rekordhöga priser, de har blivit några av Sveriges dyraste mopeder, säger han.
Högsta priset blev 95 000 kronor, efter att 17 personer hade budat på en Rusch-moped från 1961. Mopeden tillverkades i Sverige 1961 av bröderna Sven och Erik Östholm.
– Det är en väldigt ovanlig moped i originalskick. Rusch Sport var första mopeden som faktiskt såg ut som en motorcykel. Många innan hade antingen påhängsmotorer eller bensintanken under sadeln, medan motorcyklar och den här mopeden har motorn mellan knäna. Vi visste att den skulle bli dyr och hade förhoppningar om att priset skulle kunna dra iväg, vilket det också gjorde.
"Så fina, trevliga och hjälpsamma"
Nu är auktionen slut, och allt såldes för totalt nästan 1,9 miljoner. Det mesta har sålts till personer i Sverige, men ungefär 40 procent av objekten har sålts till personer utomlands.
Bo Ellergren tycker att det känns lite tomt utan alla mopeder, men det han kommer sakna mest är alla människomöten som muséet ledde till.
– Många har ringt och frågat hur det är och hur det går. De har varit så fina, trevliga och hjälpsamma.