Nästan sju av tio patienter i länet fick tid för operation/behandling inom vårdgarantins 90 dagar.
Foto: MostPhotos
Primärvården hade en tillgänglighet strax över genomsnittet för landet i juli. 92 procent av patienterna som vände sig till sin hälsocentral fick träffa medicinsk personal inom tre dagar. Motsvarande siffra för hela landet är 91 procent.
Inom barn- och ungdomshälsan fick 100 procent en medicinsk bedömning inom tre dagar i augusti. Jämfört med april månad är det en tydlig förbättring, då siffran var 94,6 procent.
Väntetiderna på 1177 på telefon har ökat under sommaren och var i juli drygt 29 minuter. Under augusti sjönk väntetiden dock till i snitt 18 minuter. 36 procent av samtalen i augusti fick svar inom måltiden nio minuter, vilket kan jämföras med 19 procent samma månad 2023.
Nästan sju av tio patienter i länet hade i april en tid till operation alternativt behandling vid länets sjukhus inom vårdgarantins 90 dagar i jämförelse med 53 procent för hela landet. Motsvarande siffra för första besök i regionen var 71 procent jämfört med 65 procent i riket.
På akuten på sjukhuset i Västervik var 85 procent av patienterna i maj klara inom fyra timmar. I Oskarshamn var siffran 83 procent och i Kalmar 67 procent.