Annons:

Sök
Han anmäler diskriminering av stor grupp människor –

En nära anhörig till Björn Ainemo riskerar få sitt välanvända och viktiga Coopkort spärrat bara för att han saknar Bank-id. Nu ska diskrimineringen anmälas till DO. Foto: Lotta Madestam

Han anmäler diskriminering av stor grupp människor – "Det är helt horribelt"

Björn Ainemo från Hultsfred är rosenrasande. En nära anhörig till honom kommer få sitt Coopkort spärrat eftersom hans kunduppgifter inte går att uppdatera utan Bank-id.
– Det är helt horribelt, säger Björn Ainemo som tänker göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen.

Annons:

Coopkortet används varje vecka av hemtjänsten, som sköter all handling åt den äldre mannen som är dement och har god man.

Nu tyder allt på att han kommer få sitt kort spärrat eftersom han inte kan uppdatera sina kunduppgifter som Entercard kräver. Enligt penningtvättslagen ska företag ha god kundkännedom och vidta åtgärder för att förhindra penningtvätt, säger lagen.

– Coop samarbetar med kortutgivaren Entercard som skickat ut brev om att kunduppgifterna ska besvaras, säger Björn Ainemo.

– Men, tillägger han märkbart irriterad, han ska logga in med Bank-id för att besvara oväsentliga frågor om varifrån pengarna kommer, om han har affärer utomlands och så vidare. Helt ointressanta frågor när det rör en dement 81-åring med god man.

Måste kontakta polisen

Björn Ainemo har kontaktat Entercard med frågan om de inte kan skicka ut även frågorna med brev. Svaret blev nej!

– Om han inte har Bank-id skulle vi kontakta banken för att skaffa ett, men han saknar både körkort och annan legitimation, så nu måste vi kontakta polisen för att lösa det. 

– Allt blir bara diskriminerande för en skitsak, det är så jävla stelbent. Det är väl jättebra för oss unga och pigga, men inte för äldre. Det är en skrämmande utveckling. 

Hur är din reaktion på hur ni blivit bemötta av Entercard?

– Det är helt horribelt. De kan alltså skicka ut brev om att man ska logga in med Bank-id, men de kan inte skicka ut blankett med frågorna. Det "komiska" är att Entercard ägs av Swedbank där min anhörige har fonder. Där har "Känn din kund" gått bra att fylla i brevledes, så kunduppgifterna finns ju redan i koncernen.

Kommer anmäla företaget

Det har fått Björn att fatta beslut om att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

– Ja, jag kommer att göra en anmälan dit. Det händer nog ingenting, men det är ändå bra om företaget får en anmälan på sig när de inte har någon flexibilitet. Det är så stelbent, det är en stor grupp i samhället som diskrimineras.

Alexander Caple, kommunikationschef på Entercard, meddelar att företagets kunder enbart kan identifiera sig med Bank-id som det är idag.

"Enligt penningtvättslagen måste vi som kortutgivare ha fullständiga, riktiga och aktuella uppgifter om våra kunder för att kunna fortsätta erbjuda våra tjänster och produkter. En av anledningarna att vi har denna kundkännedom är för att vi vill att våra kunder ska känna sig trygga och säkra", svarar han på mail.

Marcus Björling är pressekreterare på Coop Sverige:

– Han har gått rätt väg, genom att kontakta Entercard, och jag har goda förhoppningar att de löser det. Jag kan annars ge rådet att ringa in till vår kundservice, så kan det hända att det kan hjälpa saken.

Vad säger du om att det blivit så här?

– Det är olyckligt, självklart ska vi göra vad vi kan för att försöka lösa det för vår kund.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvastervik.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: