En man från Västerviks kommun anmäler en stor butikskedja till Allmänna reklamationsnämnden. Foto: Arkivbild
Det var i slutet av juli som mannen från Västerviks kommun köpte en gräsklippare för närmare 3500 kronor i kedjans butik i Västervik. Mannen menar att gräsklipparen gick sönder efter bara trettio minuters användning, och kontaktade företaget för att antingen få maskinen lagad, eller pengarna tillbaka.
Företaget menar att mannen orsakat att motorn gått sönder genom att inte fylla på olja innan användning. Mannen själv skriver i anmälan att han noggrant kontrollerade oljestickan innan han startade maskinen. Att det var olja på stickan kan även en granne till honom intyga, skriver han.
Framgår inte i bruksanvisningen
Mannen skriver även att han läste igenom maskinens bruksanvisning innan han monterade den, och det ska inte ha framgått i brukasanvisningen att olja behövdes fyllas på innan körning. Däremot menar han att det stod att oljan skulle behöva bytas efter fem driftstimmar.
Enligt anmälan har butikskedjan motsatt sig att laga gräsklipparen, och vill heller inte låta mannen returnera maskinen då det enligt dem är mannens eget fel att gräsklipparen gått sönder.
Mannen kräver att de antingen ger honom pengarna tillbaka, eller lagar maskinen så att den går att använda.
Efter en anmälan går ARN, allmänna reklamtionsnämnden, i genom ärendet, och kommer oftast med en rekommendation till företaget om hur de bör agera.