Sök

Annons:

KLT kommer under första halvan av 2022 byta biljettsystem igen, trots att det som används idag är helt nytt. Foto: Pressbild

KLT byter biljettsystem igen – för 24 miljoner kronor

KLT har beslutat att byta biljettsystem, för andra gången sedan 2016. Bytet är dock inte gratis – och kommer kanske inte lösa problemen.

Annons:

Vi har tidigare rapporterat om hur arbetsmiljön för KLTs busschaufförer påverkats negativt av kollektivtrafikens nya biljettsystem. Sedan dess har KLT meddelat att man återigen kommer byta biljettsystem och att bytet kommer ske under första halvåret 2022.

Enligt en tjänsteskrivelse till kollektivtrafiknämnden innebär bytet av biljettsystem en engångskostnad på drygt 14 miljoner kronor för anpassning av mjuk- och hårdvara, därtill måste KLT fortsätta betala för det system som används idag fram till 2025, till en kostnad av tio miljoner kronor. Sammanlagd kostnad för detta andra biljettsystemsbyte inom en femårsperiod blir alltså 24 miljoner kronor.

Då det nya systemet kostar tre miljoner kronor per år istället för nuvarande systems driftskostnad på nio miljoner, beräknas årskostnaden bli lägre än idag från 2026. Man menar även att det nya systemet både är bättre och mer tillförlitligt än det som används nu.

"Rimmar dåligt"

Roger Eriksson, chaufför vid Nilsbuss, är dock skeptisk till att ytterligare biljettsystemsbyte kommer innebära bättre arbetsmiljö:

–  Vi får väl se. Kan de hitta ett bättre biljettsystem vore det bra, men jag tror att det kommer ta väldigt lång tid innan de får bukt med de problem vi har idag.

Oavsett om det nya systemet kommer innebära förbättring eller inte är Roger Eriksson och hans kollegor bundna till nuvarande system åtminstone fram till årsskiftet.

– Vet inte vad jag ska säga om det. Hoppas att de får ordning på några av grejerna innan dess. Känns inte bra med alla problem, blippandet, validatorn, länsgränserna osv.

Även när det kommer till kostnaden för bytet är Roger Eriksson tveksam:

– Det är väldigt mycket pengar som vi skattebetalare tvingas betala för detta. Sen att KLT räknar med att ha tjänat in hela investeringen 2026 ... det rimmar dåligt i mina öron att de ska kunna tjäna in det. Pengarna skulle kunna nyttjas bättre, de skulle behöva se över zonindelningarna och biljettkostnaderna. Idag är priserna höga och man hör många som klagar över att det är väldigt dyrt att åka buss i Kalmar län. 

Enligt Christer Holmgren, chef för KLT, kommer zonindelningarna ses över i samband med biljettsystembytet. Han håller dock inte med om att KLT:s biljettpriser skulle vara särskilt höga:

– Det är en rent politisk fråga vad vi ska ha för biljettpriser, men vi står oss bra i det avseendet. Det är inte så att medborgare i Kalmar län betalar betydligt mer än i övriga landet.

Avgiftsfritt billigare?

– Kanske vore det en idé med skattefinansierad buss för kortare sträckor såsom Vimmerby-Gullringen eller Vimmerby-Hultsfred, spekulerar Roger Eriksson. Expressbussarna kanske inte skulle vara gratis, men de lokala, kommunöverskridande skulle gott kunna vara skattefinansierade.

Viktor Arnell på planka.nu går längre än så och menar att en helt skattefinansierad kollektivtrafik faktiskt skulle bli billigare än att upprätthålla systemet med biljetter:

– Utöver själva biljettsystemen finns även kostnader i procentavgifter på köpen från betalväxeln och löpande hantering av biljettförsäljning och biljettkontroll. I kommunstyrelsens utredning i Västervik förra året räknade man ut att avgiftsfri kollektivtrafik i hela Västerviks tätort skulle kosta 3,6 miljoner om året, alltså om biljettintäkterna för tätortstrafiken helt skulle ersättas med skattefinansiering. Den summan är betydligt lägre än kostnaderna för biljettsystemet regionalt och skulle motsvara en minimal skattehöjning mot att resorna blev gratis.

Ifrågasätter uträkningen

Christer Holmgren bestrider dock att avgiftsfri kollektivtrafik skulle bli billigare. Han ifrågasätter även beloppet som Viktor Arnell hänvisar till:

– Den siffran skulle jag vilja se uträkningen på. Det beror på vad man menar med skattefinansierat och vad man menar att man skulle tjäna. Nittio procent av våra kostnader går till trafikföretagen som kör trafiken, tio procent blir kvar till allt annat: biljettsystem, kontroller, personal, lokaler. I vår budget uppväger inte bortfallet av biljettintäkter detta. Att säga att avgiftsfritt blir billigare är att göra det för lätt för sig, då måste man ha in många fler parametrar, belysa alla delar. Vilken omfattning ska trafiken gå i? Ska det vara mer trafik än idag?

Viktor Arnell menar att avgiftsfri kollektivtrafik framförallt skulle innebär att fler åker buss:

– Om man bestämmer sig för att satsa på kollektivtrafiken kommer många bilresor att kunna väljas bort. Och att många tar bussen gynnar även dem som fortsatt behöver ta sig fram med bil i trafiken.

Christer Holmgren ifrågasätter även detta resonemang:

– Beror på vad de menar med gynna. Man kan rycka delar som rör avgiftsfri kollektivtrafik men det är ett minerat område om man inte tittar på helheten.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: