Idag så sker detta digitalt och det spelar ingen roll om det handlar om tv-spel eller online casinon, och idag är detta enkelt med bra verktyg tillhands. Ett bra exempel är SvenskaCasino är en del av BonusFinder, ett företag som kurerar listor på casinon och vad dessa casinon erbjuder i välkomstpaket, typer av spel och även andra tjänster såsom lojalitetsprogram.
Vad gäller spel idag, och köp av enskilda enskilda spel så görs detta ofta till ett högre pris som sedan har ytterligare köpalternativ i spelen. Av de mest ratade av dessa finns så kallade “loot boxes”, ett slumpmässigt valt köp som liknats till en enarmad bandit - den mest populära spelmaskinen hos ett casino. Men varför och hur kom det sig?
Slottar hos casinon
Den enarmade banditen uppfanns av en mekaniker i USA som gjorde ett flertal mindre maskiner för en saloon där han bodde. Casinoägare var snabba med att beställa dessa maskiner och installera dem över hela världen. De har sedan dess blivit huvudattraktionen i alla casinon, och när nätcasinon kom igång i slutet av 90-talet, var det inte konstigt att digitala slottar blev integrerade.
De första mekaniska maskinerna var dyra att tillverka och skulle något justeras eller gå sönder behövdes speciella mekaniker för att fixa dem. De första digitala maskinerna kom under senare mitten av 1900-talet och gjorde det mycket enklare att byta ut spel eller justera odds för särskilda evenemang eller bonusperioder. Spelen spelade även i stort sett sig själva och behövde inte en croupier som drev spelet.
När nätcasinon startades under 90-talet så fanns det då redan en typ av digitalt casinospel som spelades automatiskt och med endast ett knapptryck från spelare. Detta i kombination med att dessa maskiner redan var de mest spelade för att spelare inte behövde vänta på en ledig plats vid en croupier, ledde till att slottar blev det självklara valet för nätcasinon.
Principen bakom enarmade banditer
I grund och botten är slottar helt enkelt en slumptalsgenerator, särskilt när det gäller de digitala maskinerna. Med ett knapptryck spottar den ut sig ett slumpmässigt valt antal siffror. De digitala slottarna väljer talet så fort som knappen är tryckt, och spelar sedan en animation av symboler som till slut stannar vid de symboler som överensstämmer med talet.
Spelen är förprogrammerade att veta vilket slumpmässigt genererat tal som leder till vinst så att rätt animation spelas för att reflektera en vinst. Och då dessa spel är baserade på ren slump så kan de programmeras för statistisk total vinst för casinot.
TV-spelens historia med slottar
Till att börja med försöktes det med att göra slottar baserade på välkända märken, något som även fortsätts med idag med populära serier och trender. I västvärlden dog detta ut snabbt då de som spelar tv-spel och de som går på casino var helt olika publiker.
Däremot i länder såsom Sydkorea och Japan hände något intressant på grund av lagarna gällande vadhållning och casinospel. I spelhallar får man inte spela om pengar, men en variant av slot-spel som alltid spottar ut någon form av belöning blev mycket populär.
Unga kunde spendera små summor med pengar för att få en slumpmässigt vald belöning - samlarkort, leksaker och figurer. Dessa maskiner var ofta baserade på någon form av serietidning och senare även digitala spel.
I västvärlden kan dessa typer av spel liknas mer till samlarkort såsom hockey och fotboll, vilket senare även ledde till spelkort för Pokémon eller Yu-Gi-Oh där spelare ofta behöver köpa många paket med kort för att få en chans till att få ett starkt kort för att vinna över andra spelare.
Asiatiska spelföretag tog det naturliga steget att göra nätversioner av dessa maskiner och sedan även mobilspel. Den stora samlarkulturen i dessa länder led till att även spel med faktisk interaktion från spelare hade så kallade “gacha”-funktioner där spelare alltid fick något för pengar spenderade i spelet, men en ytterst liten chans för något extra bra.
Västvärldens tillväxtsmentalitet
Vinst är inte bra i sig självt för många företag, utan vinsten måste även öka för varje kvartal och år. I TV-spelsindustrin betydde det att spelen inte bara blev dyrare, men nya vägar att tjäna pengar introducerades. Dyrare expansionspaket slopades för många mikrotransaktioner som totalt var värda mer men lade till mindre till spelen. Gacha-funktioner lades till hos fullprisade spel, även om de främst fungerade bäst på gratisspel.
Spelföretag har länge argumenterat för att dessa funktioner inte är casinorelaterade, men både spelare och lagstiftare har slagit hårt tillbaka mot detta. Färre fullprisade spel har nu slumpmässigt genererade belöningar mot betalning, men har skiftat mer för att ta betalt för spelfunktioner som förr var en del av standarden i spel.