Annons:

Sök

Annons:

REPLIK om Apoteket:

Bilden är en genrebild. Foto: Bildbyrån

REPLIK om Apoteket: "Tungt beslut att fatta"

Vi på Apotek Hjärtat vill alltid erbjuda en trygg och omtänksam samhällsservice där våra kunder känner sig väl omhändertagna. Därför har det varit ett tungt beslut att fatta om att stänga Apotek Hjärtat i Ankarsrum permanent. Vi har stor förståelse för att detta kommer att ha en negativ påverkan för människor i behov av hjälp på orten.

Det finns flera orsaker till detta, men den största utmaningen är att vi inte lyckas rekrytera farmaceuter till apoteket. Enligt lag måste en farmaceut alltid finnas på plats under öppettiderna, och när vi inte kan uppfylla det kravet blir situationen ohållbar.

Utöver detta har ett minskat kundunderlag och behovet av omfattande arbetsmiljöåtgärder efter en vattenskada gjort det omöjligt för oss att fortsätta. Vi får helt enkelt inte ihop det – och det känns väldigt tråkigt, både för er som kunder och för oss, eftersom vi vill finnas tillgängliga i hela landet.

Vi ser dock en lösning som skulle göra stor skillnad. För att kunna fortsätta erbjuda vår samhällsviktiga service behöver lagstiftningen ändras så att vi kan införa konceptet ”farmaceut på distans”. Det skulle innebära att kunder kan träffa en farmaceut via videomöte på apoteket, även om farmaceuten befinner sig på en annan ort. Vi har redan testat detta på två apotek och vet att det fungerar – och att det kan ge människor den hjälp de behöver, när de behöver den.

Tillsvidare hoppas vi att vi får möjlighet att hjälpa till med era apoteksärenden på våra apotek i Vimmerby och Västervik istället, där har vi även generösare öppettider. Självklart kan våra kunder också genomföra alla sina ärenden online och få varorna hemlevererade via apotekhjartat.se.

Annika Tapper, försäljningschef Apotek Hjärtat

HÄR och HÄR kan du läsa mer. 

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Kommentarerna nedan omfattas inte av utgivningsbeviset för www.dagensvastervik.se.

Annons:

Annons: