Vi får kämpa för att våra barn ska få rätt stöd, inte bli diskriminerade och kunna delta i skolan på samma villkor som andra. Det har till och med blivit så illa att jurister ofta tas med till utvecklingssamtal – inte för att vi vill det, utan för att vi måste. Föräldrar som försöker stå upp för sina barns rättigheter möts alltför ofta av en skolledning som hellre prioriterar att skydda sina egna resurser än att ge det stöd lagen kräver.
Straff i stället för stöd
Istället för att sätta in anpassningar eller stöd som kan hjälpa barnen, väljer skolor ofta att straffa elever som inte uppfyller systemets förväntningar. Varför? För att straff är gratis. Men forskning visar att barn inte lär sig av konsekvenser förrän de är tonåringar. Straff hjälper alltså inte, utan skapar bara en miljö där barnen känner sig ännu mer utanför.
Är skolorna medvetna om detta? Och om de vet, varför fortsätter de då på samma väg?
"Jag ska inte uppfostra – jag ska lära ut"
Vi hör ofta lärare säga att de minsann inte ska uppfostra barnen, utan att deras uppdrag enbart handlar om undervisning. Men det är en felaktig tolkning av deras roll. Skollagen är tydlig: skolan har ett ansvar inte bara för kunskapsutveckling utan också för elevernas personliga och sociala utveckling. Lärare ska enligt lag främja elevernas trygghet och trivsel samt arbeta med skolans värdegrundsuppdrag – att fostra elever till demokratiska, empatiska och ansvarstagande medborgare. Detta står klart i både skollagen och läroplanen
(Skollagen, 1 kap. 4 §; Lgr22, kap. 1 och 2).
När ska föräldrar tas på allvar?
Vi föräldrar är trötta på att inte bli hörda. Trötta på att våra barn blir stämplade som problem istället för att få det stöd de har rätt till. Vi är delaktiga i våra barns skolgång, men vi möts ofta av ett system som varken vill lyssna eller samarbeta.
När ska skolan bli en plats där alla barn får möjlighet att lyckas och trivas? Där barnets behov sätts i centrum och inte ses som ett problem att hantera?
Det är dags för skolorna att prioritera inkludering och verkligt stöd istället för bestraffning och bortförklaringar. Det är dags för skolledningar och lärare att leva upp till sitt uppdrag – både att lära ut och att skapa en trygg miljö där varje barn får växa.
/NPF-förälder