BakåtPausaPlayFramåt

Referat från årsmöte 2020 för Kristdemokraterna i Västervik

Kristdemokraterna hade årsmöte den 15 februari i Marieborgskyrkan. Alla välkomnades av ordförande Jorge Chavez, som betonade partiets kärna, att vara rösten för den som ingen talan har, att hjärtat ska ha övertaget över ekonomin.  Linnea Jonasson, kyrkomusiker, var inbjuden att inleda årsmötet sång och musik. Hon fortsatte ”kärlekstemat”, spelade gitarr och sjöng flera finstämda sånger.

Annons:

Gudrun Brunegård var inbjuden att berätta om sitt första år som riksdagsledamot. Hon har sjutton års erfarenhet som KD-politiker i kommun och region, men arbetet i riksdagen skiljer sig väldigt mycket från det. Som partiets representant i utbildningsutskottet har hon fått partistyrelsen uppdrag att leda utvecklingsarbetet. Det behövs krafttag för att elever som lämnar grundskolan ska ha godkända betyg.

Den första interpellationsdebatten handlade om snedfördelningen av statliga medel till vägar och järnvägar- Kalmar Region ligger lägst i prioriteringen, beräknat per innevånare.

Det är ansvarsfullt att vara med om att stifta lagar. Dessutom blir det många tillfällen att möta många intressanta människor, här hemma och ute i världen. Med en hälsning från konferensen om Försoning i Washington, avslutar Gudrun Brunegård sin berättelse med orden, att vi behöver lyssna på varandra, att forma ett samhälle där människor får vård och omsorg i rättan tid och där alla kan känna trygghet.

Efter god förtäring av smörgåstårta och marängtårta följde årsmötet.

Val till styrelse:

Ordförande, Jorge Chavez, vice ordförande Lars-Inge Karlsson

Övriga ledamöter: Maud Ärlebrant, Gunnel Ohlin, Kerstin Lahi, Violet Petersson, Göran Juthe, Elias Besheri och Gert Gotin. Ersättare: Abood Aboode, Aida Montenegro Chavez, Agneta Rosberg och Fredrik Zanton

För Kristdemokraterna i Västerviks kommun

Violet Petersson