KLT vill vara kvar i en mindre del av stationshuset, enligt Martin Åkerberg.
Foto: MostPhotos
KLT hyr idag hela den lokal som nu ligger ute på marknaden. Sedan ett år tillbaka har man stängt själva kundcentret och biljettförsäljningen. Fortfarande använder man en del av lokalen – cirka 40 av de 137 kvadratmetrarna – till rastutrymme för sina medarbetare.
– Jag delar inte riktigt bilden som fastighetsägaren ger. Från förra sommaren valde vi att stänga kundcentret och biljettförsäljningen. Det har att göra med förändrade köpmönster. Andelen biljetter som säljs på bemannade försäljningsställen sjunker och de är relativt kostsamma att hålla igen. Idag är det bara på Kalmar Central som vi har de klar och där bär det sig. I Högsby har vi också kvar en liten del, men det är för att vi har vårt huvudkontor där. Idag är ungefär 80 procent av biljetterna digitala och det har varit ett strategiskt jobb för oss att avveckla försäljningsställena. Istället använder vi oss av återförsäljare för den som vill köpa en fysisk biljett, säger Martin Åkerberg.
"Rastlokalen är viktig"
KLT vill dock behålla rastutrymmet i byggnaden.
– I övrigt har vi inga planer på att lämna stationshuset. Rastlokalen är viktig för förarnas arbetsmiljö och Västervik är ett litet nav, det är många turer som vänder där och förarna ska kunna ha rast på ett bra sätt. Problemet är att rastlokalen ligger i samma hyresavtal som kundcentret och där har vi en dialog med fastighetsägaren om att vi vill dela på det. Vi vill bara ha kvar rastlokalen och den dialogen fortsätter.
Själva väntsalen hyr statliga Jernhusen som sedan fördelar kostnaden mellan de trafikföretag som är aktiva på platsen.
– Vi vill fortsätta ha väntsal och ha en lösning om toalettfrågan. Fastighetsägaren valde att stängs toaletterna, men vi tror att det går att hitta lösningar med exempelvis att man får betala för det. Vi vill ha en bra service runt väntsal och toalett, så kan man säga. Vi betalar säkert 90 procent av kostnaden för väntsalen och vi vill ha den kvar i gott skick.
Öppnar för en annan lösning
Martin Åkerberg anser att det inte är ekonomiskt försvarbart att fortsätta med samma hyresavtal.
– Som det är nu har vi i ett års tid betalat för 100 kvadrat som vi inte använder. Vi ser gärna att fastighetsägaren hyr ut den delen till någon annan, men vi måste ha en diskussion om hyran där det blir billigare än att betala för 100 kvadrat som vi inte nyttjar. Vi har ännu inte hittat varandra i de dialogerna, men vi vill hitta en lösning.
Kan ni göra det?
– Det är upp till honom, han sitter på trumfkortet. Han har såklart rätten på sin sida och kan säga att det är allt eller inget.
Vad gör ni annars?
– Då får vi hitta en annan lösning och försöka hitta en rastlokal i närheten av stationen. Placeringen idag är optimal utifrån att den ligger på stationsområdet. Klart att vi kan hitta något i närheten, men det vill vi undvika.
Vad kan ni tänka er att betala?
– Det får kommande förhandlingar visa, men ska vi hyra 40 kvadrat ska det vara billigare än att hyra 140 kvadratmeter.
Skulle ni kunna placera någon annan verksamhet på de tomma ytorna?
– Vi har inget vi kan fylla med, vår huvudsakliga verksamhet ligger i Högsby, det blir inte optimalt att öppna kontor i Västervik.
Säg att det blir en upprustning av järnvägen och ökat resande i Västervik, är det aktuellt att öppna biljettcentret igen då?
– Nej, det här hänger inte ihop med trafiken i Västervik, vi vill ha en bra kollektivtrafik med bussar och tåg, men det är en helt annan diskussion och det har inget att göra med hur vi säljer biljetter. Trafiken måste ha ett bra utbud, men oavsett så vill kunderna köpa biljetterna digitalt.